За развитието на БУЛСАР „К.д.п Никифор Герчев“ през изминалата първа година на новия му Управителен съвет, който беше избран след кончината на патрона, к.д.п Никифор Герчев, създател и дългогодишен ръководител на доброволческото сдружение, разговаряме с председателя на УС, флотилен адмирал (о.з.) Коста Андреев. Наскоро сдружението проведе годишно отчетно събрание.
Как се разви БУЛСАР през изминалата година?
– Имаше доста неща, които бяха малко поизостанали от организационна и юридическа гледна точка, тъй като кап. Герчев не беше в добро физическо и здравословно състояние през последните години. Затова първата работа след избора на новия Управителен съвет беше да пререгистрираме сдружението. На самото отчетно изборно събрание в края на ноември 2021 г. беше решено да бъде променено наименованието му на БУЛСАР “К.д.п. Никифор Герчев“. Пререгистрацията отне 4 – 5 месеца, тъй като имахме членове, които са от 2004 – 2005 год. и не бяха потвърдили членството си. Така че трябваше да уточним легитимността на събранието и наличието на членския състав. Чак през април – май 2022 год. успешно приключихме с пререгистрацията на сдружението, което, естествено, се отрази и на планирането на мероприятията за годината. Но независимо от тези обективни и субективни причини, свързани с пререгистрацията, ние успяхме да изпълним поставените задачи.
Едно от основните неща беше участието ни в учението Бриз – 2022 на ВМС, което се проведе в района на Бургаския залив. Успяхме да се включим в неговото планиране и провеждане и то със средства на нашите членове. Участвахме в епизода по търсене и спасяване в района на Бургаския залив. Очакваме тази година учението да се проведе в района на Варненския залив и имаме намерение пак да се включим подготовката, планирането и провеждането му.
Другото, което бе извън планираните мероприятия в началото на войната на Русия срещу Украйна, по инициатива на един от моите заместници, кап. Томов, БУЛСАР се включи в организирания от областната управа Център за настаняване на украинските бежанци в Двореца на културата и спорта. Наши членове с личните си автомобили бяха сред първите, които осигуриха вътрешния транспорт на пристигащите предимно жени и деца и настаняването им по хотелите. Тази организирана помощ не остана незабелязана и показа за пореден път, че БУЛСАР е организация за оказване на хуманитарна помощ независимо от възникването на критична ситуация.
Продължавате ли с членството в Международната федерация по търсене и спасяване?
– Да. И през миналата година наш член участва за своя сметка в учението, което се проведе и в последствие продължи с конференция на Международната федерация по търсене и спасяване в Гьотеборг, Швеция.
През 2022 год. БУЛСАР кандидатства и стана член на Българска морска камара, което е още един знак за повишаване на видимостта и гражданската позиция на сдружението. Смятаме че това допълнително ще даде възможност за активно участие в изграждането на адекватна позиция за подобряване на организацията по търсенето и спасяването в Българския морски отговорен район за търсене и спасяване.
Друго, което трябва да се отбележи е, че в края на годината за годишната церемония по връчване на наградата Златен глобус на фондация Кор Кароли, БУЛСАР връчи почетни грамоти на участници в спасяване на човешки живот на море. На 17 септември по време на държавното първенство за килови яхти в района на Бургаския залив яхтите попаднаха в шквал с ураганна сила – измерени са 37 м/сек. Станислав Попчев, шкипер на яхта “Шимазен”, бе пометен зад борд, часът бе 1724. По GSM чат бе обявено “Човек зад борда”, което веднага бе ретранслирано по всички способи и започна търсене, в което се включиха и средства от брега. В 1832 часа RIB от Поморие с екипаж Христо Гърков, Красимир Карталов, Щилиян Чернев намериха и спасиха Станислав. Нашето намерение е активно да продължаваме да адмирираме такива морски хора, които дават всичко възможно от себе си, за да помогнат на своите колеги и на хората, които търпят бедствие.
Увеличава ли се членската маса на сдружението?
– През 2022 г. сдружението се увеличи с нови 12 членове. Част от тях са юридически лица, които изповядват нашите ценности. Това са Южнобългарския морски квалификационен център, Рибарско сдружение Север Експорт – Варна, Пристанище Бургас.
Трябва да отбележим, че видимостта ни започва да се увеличава. Изработихме сайт на сдружението, който може да бъде видян от всички. Достатъчно е да се изпише БУЛСАР и да се види, кои сме, какви са нашите ценности, какво правим. Включително има възможност да бъде извършено дарение на сдружението, тъй като известно е, че сме доброволческо сдружение, юридическо лице с нестопанска цел в обществена полза.
Затова, нали имате специален фонд?
-Да. Имаме сметка, която е обявена в сайта и всеки, който иска да помогне за нашата дейност може да го направи, като влезе в сайта и извърши дарението по обявената сметка.
Като говорим за дарения, не мога да не спомена за хората, които ни помагат. Част от морската общност са и наши спонсори. Специална благодарност трябва да изразя на собствениците на „МТГ Делфин“ в лицето на изпълнителния директор Светлин Стоянов, на изпълнителния директор на “Пристанище Бургас”, Диян Димов, на „Бон Марин“ с изпълнителен директор Емил Кайкамджозов. Допълнително суми за развитието на сдружението са внасяли и наши членове, които са значително по-високи от входната такса за приема им в сдружението. Специална благодарност трябва да изкажа на Наталия Паскова, тъй като бе първият човек, който след като е видял нашия сайт, направи превод като физическо лице по нашата сметка. Ако я няма безкористната подкрепа на такива хора, нашата дейност би била невъзможна.
Това са в общи линии нещата. Това, което си поставяме, като задача е, както вече споменах, отново да участваме в общофлотското учение Бриз 2023 на ВМС. Очаква се да бъде към края на годината, като все още нямаме конкретните дати за планиращите конференции за провеждане на учението. Ще участваме в национални и международни конференции при получаване на покана от организаторите им. Предвиждаме срещи с потенциални дарители. Ще продължим усилията по набиране на членска маса. И естествено догодина по същото време ще планираме следващото годишно отчетно събрание, където да кажем какво още сме направили.
БУЛСАР стана ли най-после член на единната спасителна система на България, за което се обявихте още с избора Ви за председател на неговия УС?
– Няма нищо в тази насока. Не е работено и на национално равнище. Единствените разговори, които са проведени досега са с по предния служебен министър на транспорта и със следващия редовен, но те вече не са на власт, така че – нищо. Имаме информация, че предстои преглед и подновяване на нормативната база, където очакваме да бъдем включени. Поддържаме контакти с ИА „Морска администрация“ и се надяваме да не бъдем забравени за пореден път.
В първото интервю, което дадохте пред Maritime.bg, казахте, че една от ключовите Ви задачи е връзките с крайморските общини, след като държавата още не признава сдружението, това да стане поне на общинско равнище.
– Работим в тази насока, но практически още нямаме резултати. Проведохме разговори с част от кметовете на крайморските общини. Тази година предстои вече официално да поискаме легитимирането на БУЛСАР чрез писма до съответните общини, за да бъдем признати от тях като доброволческо сдружение и да бъдем включени в техните листи на доброволческите сдружения. Към момента това е начина за легитимирането ни като доброволческо сдружение, въпреки че не сме регионална организация, нашите хора са по цялото Черноморско крайбрежие. Това ще изисква доста усилия и ресурс, за да можем да обиколим навсякъде и да се срещнем с потенциални нови членове и с ръководствата на общините.
Какво става с актуализацията на националния план за търсене и спасяване?
– Към момента такова нещо не е направено. Единственото, което излезе в края на миналата година и което заслужава внимание е доклада на националния борд за разследване на произшествията във връзка с „Вера Су“. Там има някои неща, които могат да бъдат взети под внимание от институциите, от Министерството на транспорта, от „Морска администрация“, за да бъде подобрено като цяло действието при друг подобен инцидент и да не се повтаря повече така драстично безпомощността на държавата.