Ефектите от войната в Украйна ще имат негативно влияение върху морския бизнес в България далеч напред във времето. Това се посочва в годишния отчет за дейността на Българска морска камара (БМК), видя Maritime.bg.

Членовете на сдружението днес провеждат годишно общо събрание в гр. Варна. Припомняме, че преди близо година за председател на БМК бе избран изпълнителният директор на „Параходство Български морски флот“ к.д.п. Александър Калчев.
Анализът за изминалите 12 месеца на БМК сочи, че наложените забрани за посещаване на български пристанища от кораби, плаващи под флага на Руската федерация, са нанесли щети на кораборемонтната индустрия в България.
„Трябва да отбележим и косвените негативи, а именно факта, че бяхме заместени от Турция в тези наши бизнеси, а в допълнение турското правителство, тълкувайки превратно клаузите на Конвенцията от Монтрьо, вдигна близо пет пъти таксите за преминаване на проливите Босфор и Дарданели, с което допълнително натовари икономиките на останалите страни от черноморския регион и засегна кораборемонтната ни индустрия“, според организацията.
От БМК припомнят, че едностранният акт на Турция за увеличение на тарифите за преминаване на проливите засегна интересите на всички държави в Черноморския регион, в т.ч. на вносители, износители, пристанища, но най-вече на тези в сферата на кораборемонта – на фона на безпрецедентните санкции и енергийна криза, след началото на военните действия в Украйна.
„Благодарения на Българска морска камара България, чрез министър Христо Алексиев, зае лидерска позиция, търсейки съдействие от Румъния и Грузия и изразявайки несъгласието си с този акт. Министър Алексиев проведе нарочни срещи с колегите си в региона, а така също проведе и разговор с турския посланик в София. За проблема бе сезирана и ЕК, която до момента не ни е известно да заела позиция. За жалост, политическата обстановка в региона не дава големи надежди, но ръководството на Камарата продължава работата си по тази тема“, пише в доклада на организацията.
Обединяващото морския бизнес сдружение работи и за облекчаване режима при транзитиране на стоки от и за Украйна.
„Въпреки активната позиция и разменена кореспонденция, сякаш Министерство на финансите не вникна по същество в дадените от нас предложения. Следва да се отбележи, че тези предложения бяха подкрепени изцяло от страна на Министерство на транспорта и съобщенията, което единствено осъзна възможността, която може да бъде разкрита пред българските търговци и пристанища“, пише в доклада на организацията.
Резултатът е виден и в момента – Пристанище Констанца работи на пълни обороти, докато терминалите във Варна и Бургас не можаха да се възползват от тези възможности, считат още от Българска морска камара.