Нов епизод в сагата с либийския танкер BADR се разиграва предпразнично, научи Maritime.bg.
Претендиращата да бъде собственик на плавателния съд и базирана в Израел “Ливия марийн сървисиз” е изпратила искане до Дирекция “Морска администрация” – Бургас за отплаване на кораба за ремонт, позовавайки се на “тежкото му техническо състояние”.
Припомняме, че Израел стана поредна държава, отменила регистрацията на танкера.
Преди това опитващите да овладеят контрола над танкера от повече от петилетка се сблъскаха с ефективно правораздаване в държави като Белиз, Либерия, Камерун и др., които също отмениха регистрациите на кораба.
Искането на “Ливия марийн сървисиз” за отплаване за ремонт е отказано от Морска администрация, която се позовава на предходен арест на танкера, наложен в полза на действителните му собственици – базираната в Малта компания “Либиън навигейтър”, част от групата на Държавната танкерна компания на Либия GNMTC.
Базираното в Израел дружество завежда молба за обезпечение за бъдещ иск за административното й право да получи разрешение за отплаване за ремонт.
И български съд издава заповед, с която превръща ареста на кораба, наложен от друг български съд, в своеобразна правна 0 (нула).
Това е Административен съд София – град, който издава обезпечителна заповед, с която задължава Морска администрация да допусне отплаването, макар корабът да е арестуван по искане на неговите действителни собственици и с решение на Окръжния съд в Бургас.
В новия епизод на сагата е включен и нов частен съдебен изпълнител, различен от вече познатия Тотко Колев, който прави опит да бъде приложено решението за допускане на отплаването на кораба. Междувременно стана ясно, че Колев е оневинен.
Административен съд София – град е разрешил това да се случи в “акваторията на Черно море”. Това, разбира се, включва държави като Русия, макар в заповедта да пише “най-близката корабостроителница”.
„Позицията на кораба постоянно се следи и няма постъпила информация за проблем с техническото му състояние“, подчертават само преди няколко месеца от Министерството на транспорта.
Именно в предпразнични дни преди няколко години корабът бе “отвлечен”.
Основното дело, което трябва да реши съдбата на кораба и контрола над него, в същото време все още буксува в друг роден съд.
По информация на Maritime.bg посолството на Либия у нас вече е отправило протестни ноти до Министерството на транспорта и съобщенията, Министерството на външните работи, Министерството на вътрешните работи, Прокуратурата, ДАНС и ГДГП с информация за поредния опит за незаконосъобразно разпореждане с танкера.
Maritime.bg припомня, че се очаква многомилионен иск срещу България от либийската компания-собственик на танкера за съдействието на държавата при отнемането на контрола над плавателния съд, в което активно участие имаше ИА „Морска администрация“. Тогавашен изпълнителен директор на агенцията бе кап. Живко Петров. По-късно той бе освободен от поста за провал на операцията по изтегляне и изваждане на заседналия кораб VERA SU край Камен бряг. Седмици по-късно се оказа, че Петров е възстановен на предишния си пост в агенцията и в момента е директор на Дирекция Морска администрация – Бургас. Именно заповеди на тази дирекция, свързани с либийския танкер, бяха отменени от българския съд като незаконосъобразни.
Припомняме, че не последва нищо за длъжностните лица от агенцията, въпреки обещанието на бившия редовен зам.-министър на транспорта от “Продължаваме промяната” Владимир Върбанов, който е юрист и изрази сериозни опасения за законосъобразността на предприетите действия от администрацията.
Междувременно базираната във Варна частна фирма „Петромар“, в която акционер е членът на управителния съвет на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ Димитър Симеонов, продължава да е мениджър на блокирания от години в Бургас либийски танкер BADR (с многократно променяно име).
Със заповед, издадена от директора на Дирекция Морска администрация – Бургас, капитан на пристанището, е постановена забрана за отплаване на кораба поради нередовност на корабните документи. Заповедта е действаща и не е отменяна. В изпълнение на обезпечителна заповед е постановен и арест на кораба. Последната заповед също е в сила и не е отменяна, информираха през миналата година от МТС.
250-метровият танкер BADR бе прехвърлен при изключително съмнителни обстоятелства на българско дружество преди няколко години. Корабът бе част от групата на либийския гигант GNMTC. Компанията готви многомилионен иск срещу България за пропуснати ползи от „отвличането“, както описват сагата в множество сигнали, изпратени до български и чуждестранни органи.