Софийски градски съд спря изпълнението на определение на Административен съд София – град, с което на Морска администрация бе разпоредено да допусне отплаването на либийския танкер BADR (IMO: 9356426) „за ремонт в акваторията на Черно море“, научи Maritime.bg.

Издадена е и нова обезпечителна заповед на „Либиън навигейтър“, базирано в Малта дъщерно дружество на държавната танкерна компания на Либия GNMTC, която от години се бори да си върне контрола над кораба. През 2017 г. 250-метровият танкер BADR „заседна в родното юридическо блато“, след като българско ДЗЗД предяви претенции към собствеността над танкера с доказано фалшива ипотека.
По-късно базираната в Израел компания „Ливия марийн сървисиз“ се обяви за собственик на кораба, а регистриралият дружеството адвокат не успя да обясни как това се е случило.
През миналия месец същата компания изпрати искане до Дирекция „Морска администрация“ – Бургас за отплаване на кораба за ремонт, позовавайки се на „тежкото му техническо състояние“. Искането бе отхвърлено от Морска администрация заради наличие на предходен арест на танкера, наложен в полза на действителните му собственици – базираната в Малта компания „Либиън навигейтър“.
Базираното в Израел дружество заведе молба за обезпечение за бъдещ иск за административното й право да получи разрешение за отплаване за ремонт, а по нея Административен съд София – град издаде обезпечителна заповед, с която задължи агенцията да допусне отплаването. ИАМА обжалва тази заповед като недопустима.
Сега с определение на Софийски градски съд се потвърдиха и тезите на Морска администрация, която за първи път използва аргументи и доказателства, потвърждаващи либийската регистрация на кораба.
В новия съдебен акт, с който Maritime.bg разполага, се посочва още, че искът на „Либиън навигейтър“ срещу компанията от Израел, представяща се за собственик на кораба, е международно подведомствен на българския съд.
„С оглед на представените към този момент по делото доказателства на този етап от производството може да се приеме, че искът е и вероятно основателен“, пише в съдебното определение по повод опита на либийската компания да си върне собствеността и да получи обратно владението над моторния танкер.