Във Варна започва строителството на първата българска еко яхта

Започва строителството на първата изцяло електрическа еко яхта, която ще бъде построена във Варна от компанията за малотонажно корабостроене „Галера 07“, научи Maritime.bg.

Илюстративно изображение | Снимка: „Галера 07“ (© Galera 07)

9-метровият прототип ще премине ходови изпитания в края на годината.

Електрическата яхта има изключително стилни черти и следва да даде път за серийно производство на екологични плавателни съдове за дневни излети на море, в затворени водни басейни и по вътрешни водни пътища.

„Главната ни цел е да създадем разпознаваема марка екологични плавателни съдове, задвижвани изцяло с електричество. Дизайнът е наш, конструкцията е наша, строителството се осъществява от нас във Варна и се надяваме в бъдещ етап повечето компоненти да могат да бъдат произвеждани в България“, заяви пред Maritime.bg управителят на „Галера 07“ Светослав Стоянов.

Проектният мениджър к.д.п. Андрей Станев коментира, че реализацията на яхтата става факт с активното участие на българския морски научен потенциал.

Корпусът, силовата уредба, както и винтовете, които са от ключово значение при електрическите плавателни съдове, при които е важно да се постигне минимално съпротивление, вече са изпитани и тествани в Центъра по хидро-и аеродинамика във Варна.

Илюстративно изображение | Снимка: „Галера 07“ (© Galera 07)

Научният капацитет на Технически университет – Варна също е включен в проекта. В университета и „Каси Аутомейшън“ разработват автоматизацията на първата изцяло електрическа яхта, която се строи в България.

Мостикът също е дело на наши морски специалисти и ще се произведе тук, като в него ще бъдат интегрирани разработки на ТУ – Варна от сферата на добавена реалност.

За добрия престой на борда гарантира минималистичният стил на интериора, изработен от висококачествени материали. Яхтата ще бъде оборудвана със санитарен възел, отделна спалня, кухненски бокс, както и ще разполага с обособени релакс зони на носа и кърмата. Ергономичният и иновативен дизайн е дело на „EMMOTO design“, зад която също стои българин, работил като дизайнер в големи западни яхтени компании.

„Сред най-големите плюсове на яхтата е, че тя ще се задвижва с два азипода, което гарантира много по-лесно маневриране и буквално интуитивно управление с джойстик, а това със сигурност е удобство, което драстично ще улесни неквалифициран екипаж“, казва капитан Станев.

Плавателният съд ще предоставя абсолютно „зелена“ автономност до 4 – 5 часа на море при круизна скорост до 8 kn.

Яхтата е за желаещите круиз за един ден или част от деня по вода, без непременно да имате предвид дестинация“, разяснява още Светослав Стоянов.

Илюстративно изображение | Снимка: „Галера 07“ (© Galera 07)

Попитани дали може да видим яхтата и с конвенционален двигател с вътрешно горене – Стоянов и Станев заявяват почти едновременно: „Бъдещето е в чистите технологии“.

Плавателният съд превъзхожда конкурентите си на пазара с по-ниска цена и повече оборудване за класа си, интегрирано в изцяло алуминиев корпус и конструкция. Яхтата ще бъде оборудвана и със соларен покрив на надстройката, който осигурява зареждане на акумулаторите. Интегрираните на борда електрическите двигатели пък осигуряват обратно зареждане на акумулаторите, когато е на котва.

„Сега някои компоненти, за съжаление, се осигуряват от чужди компании. Надяваме се повече български компании да бъдат включени в бъдещия производствен цикъл, което би ни позволило драстично оптимизирането на цената при серийното производство“, заявява Стоянов.

Първата българска изцяло електрическа яхта има максимална дължина от 9 метра. „Това ще позволи превозването й на колесари“, казва капитан Станев.

За съжаление в българските пристанищата все още няма морска зарядна инфраструктура за подобен тип плавателни съдове, казват от „Галера 07“.

„В други страни с налична и добре организирана инфраструктура, яхтата ще бъде зареждана изцяло на морска зарядна станция за до 60 минути“, казва капитан Станев. По думите му при употребата на неспециализирано зарядно устройство яхтата би била готова за 5-часов излет на море след 4-часово зареждане.

Залагането на кила на първата българска изцяло електрическа яхта е предвидено за следващия месец и ще съвпадне със залагането на кила на първия електрически пътнически катамаран, който ще свързва Силистра и Кълъраш от края на тази година.

Очаквайте подробности…

Последни новини

Последни новини

Почистиха паметника на подводничарите край Камчия, вандализиран с надписи „Слава на Украйна“

Граждани почистиха паметника на подводничарите край р. Камчия, който бе залят с боя от вандали през изминалите дни. "Свидетели сме на поредното вандалско посегателство

ММК призовава правителствата да насочат курса към бъдеще с нулеви емисии от корабоплаването

Международната морска камара (ММК) подкрепя разработването на Глобален стандарт за горива (GFS) като техническа мярка за намаляване на емисиите от корабоплаването. Според