Дългогодишната идея за изграждане на плавателен канал между Русе и Варна влезе в дневния ред на Европейския парламент като част от стартиралата процедура за промени в обхвата на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), пише в прессъобщение до медиите, изпратено от офиса на евродепутата Емил Радев (ПП “ГЕРБ”), което Maritime.bg публикува без никаква редакторска намеса.
Включването на проекта сред приоритетните транспортни маршрути на ЕС би дало възможност той да се осъществи с европейско финансиране. Това информираха на съвместна пресконференция евродепутатите от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков и Емил Радев – вносители на предложението за вътрешен воден път, който да свързва градовете Русе, Разград, Шумен, Провадия, Девня и Варна. В събитието се включи и кметът на морската столица Иван Портних.
Обосновавайки предложението, Андрей Новаков изтъкна, че плавателният канал ще съкрати превоза на стоки към и от Черно море с поне два дни и ще даде нов тласък на икономиката в Североизточна България. „Съоръжението се вписва в новите цели на ЕС за насърчаване на речния транспорт като екологична и евтина алтернатива за товарни превози, но каналът ще бъде полезен и за напояване на земите в Добруджа. Освен за земеделието, водата ще може да се използва и за промишлени нужди”, посочи евродепутатът.
„Сред стотици предложения българският проект беше оценен като потенциал и перспективи. Подчертавам, че той влиза в стратегически документ, който предстои да бъде разгледан на първо четене в Европейския парламент след преговори с Европейската комисия и Съвета. Проектите, които са част от финално гласувания и приет Регламент за Трансевропейската транспортна мрежа, ще могат да получат финансова подкрепа от ЕС и да бъдат реализирани до 2040 г.”, обясни Новаков.
„Каналът Русе – Варна е проект с европейска добавена стойност”, допълни Емил Радев. По думите му вътрешният воден път на практика ще приближи пристанище Варна до канала Рейн – Майн – Дунав, който осигурява речна транспортна връзка между Атлантическия океан, Северно море и Черно море. „Европа и в частност България се нуждаят от мащабни стратегически проекти, които да гарантират повече свързаност, устойчивост и дългосрочна ефективност”, подчерта Радев.
„Проектът за плавателния канал Русе – Варна се превърна в една истинска българска кауза, защото българските евродепутати застанаха зад него независимо от политическите си различия. При гласуването в транспортната комисия предложението, на което сме съвносители заедно с Радан Кънев, беше подкрепено и от колегите Петър Витанов, Илхан Кючук и Ангел Джамбазки”, уточни Емил Радев.
Той добави, че развитието на сектора на водния транспорт е от стратегически интерес, тъй като вътрешното корабоплаване е най-ефективният и най-екологичният превоз, а половината от населението на ЕС живее близо до морето и покрай реките. Евродепутатът цитира проучване, според което, ако с един курс по вода например състав от 4 лихтера може да превози 7 000 тона, то за транспортиране на същото количество с влак са необходими 175 жп вагона по 40 тона или 280 камиона по 25 тона.
„За България и за Пристанище Варна това е революционна крачка напред, исторически шанс, който не трябва да пропускаме”, коментира кметът Иван Портних, визирайки възможността плавателният канал да се реализира с европейско финансиране. Той поздрави евродепутатите за изключително упоритата им работа, която дава нови перспективи на Варна и ще промени изцяло инвеститорския интерес към нея.
Фактът, че вече десетилетия наред идеята за плавателния канал не е затворена страница, а периодично набира скорост, е доказателство за силните икономически аргументи, смятат българските евродепутати и припомниха, че детайлите по проекта изискват нови експертните оценки и зависят от активността и ангажимента на държавните институции в България към изграждането на такъв воден път.
Видео: