Десетки незаконни постройки се появиха в имот, собственост на Община Варна, граничещ с Канал 1 и Варненското езеро. Гледката показва дълбочината на проблема с липсата на узаконени лодкостоянки в морската столица.
През 2017 г. бе създадено търговско дружество “Индустриално-технологичен парк Варна“ ЕАД, собственост на местната община. В него общинските съветници решиха да апортират имот с площ от близо 42 декара, който обхваща територията на бившето корабно режище на островната зона. Обявените тогава намерения включваха облагородяване на имота и превръщането му в индустриален парк.
“Със създаването на индустриално-технологичен парк ще се привлекат нови инвеститори в града и ще се създадат допълнителни работни места”, гласяха съобщенията на общинския съвет в морската столица преди 5 години.
Справка в Търговския регистър показва, че “Индустриално-технологичен парк Варна“ ЕАД, което се явява собственик на общинския парцел на острова, в момента няма нито изпълнителен директор, нито членове на съвета на директорите.
“През 2017 г., Съветът на директорите е одобрен от Общински съвет – Варна в състав: Надежда Добрева, Йордан Павлов и Живко Калев. Впоследствие, посочените физически лица, правят постъпки пред Търговския регистър към Агенцията по вписвания и поетапно се заличават”, пишат в отговори до Maritime.bg от общинската дирекция „Общинска собственост, икономика и стопански дейности“ (ОСИСД).
Това означава, че дружеството е безстопанствено, тъй като няма кой да защитава интересите на неговия собственик – Община Варна.
Проверка на Maritime.bg в района установи, че междувременно върху общинския терен са изградени десетки пирсове, както голям брой прилежащи към тях постройки.
“Към настоящия момент, Общински съвет – Варна не е определил нови представители в Съвета на директорите на „Индустриално – технологичен парк Варна“ ЕАД. Дружеството няма представители, няма данни за започнати процедури по реда на ЗУТ и др. управленски и разпоредителни действия. Във връзка с гореизложеното, е изготвено предложение за откриване на процедура по прекратяване на търговското дружество, чрез ликвидация и избор на ликвидатор, което трябва да бъде разгледано в Общинския съвет”, допълват още от дирекция “ОСИСД”.
Попитани дали има налични издавани разрешителни за строителство, разрешителни за поставяне на преместваеми обекти, договори за отдаване под наем на обособени части или изцяло на имота, от дирекцията обявяват: “Към момента няма издавани такива документи”, което означава, че изградените там постройки са незаконни.
От 2022 г. обаче бе прекратено действието на мораториума за давността при придобиване на държавни и общински имоти, според информация на “Лекс”.
Сателитни изображения показват как се е развивало строителството върху имота, отреден за нереализирания индустриален парк.
Гледката, видима от космоса, показва дълбочината на проблема с липсата на узаконени лодкостоянки в морската столица, но и липсата на строителен контрол в града.
Риболовци от района на общинския терен, които не пожелаха нито да се представят и да застанат пред камера коментираха, че са изградили тези обекти “законно”, но без да дават разяснения как това се е случило.
“Къде да отидем?”, попита риболовец, който екипът на Maritime.bg срещна в района.
“Законно, незаконно, няма къде!”, отсече друг.
Припомняме, че липсата на лодкостоянки за рибарите стана причина за организиране на мащабен протест във Варна. Те настояха за незабавно съдействие от институциите за решаване на проблема с липсата на места за домуване не само на големите риболовни кораби, но и за практикуващите дребномащабен риболов.
Протестът стана повод за сформирането с представители на институциите на работната група, която ще търси решение на проблема.
Рибарско пристанище “Карантината” не може да приема големи риболовни кораби, а в момента капацитетът му за по-малки лодки е запълнен. Пристанището бе реализирано с над 13 млн. лева, част от които безвъзмездно осигурени от ЕС, но допуснати фундаментални пропуски при проектирането станаха причина то е да е почти неизползваемо. В началото на годината от Община Варна обявиха, че ще го приведе в експлоатационна годност, разходвайки още средства, тъй като по проект там трябваше да могат да застават 103 лодки. В крайна сметка в “Карантината” в момента има място едва за 43 малки съда. Голяма част от настанилите се в момента на общинския терен в островната зона риболовци могат да домуват в “Карантината”, ако там имаше места. В края на миналия месец на входа на пристанището заседна риболовен кораб.
Част от кейовата стена на другото рибарско пристанище – “Варна”, също намиращо се в квартал “Аспарухово”, пък пропадна и достъпът до него бе забранен. Повече от година след пропадането, Община Варна работи, за да бъде осъществен ремонт и така да се осигури домуването на поне няколко по-големи риболовни кораба.
Варна е сред малкото черноморски градове, които не успяха успешно да реализират проекти с европейско финансиране за развитие на синята икономика – нито в областта на пристанищата, нито в областта на морския туризъм. За сравнение – близката община Бяла развива пристанището си до капацитет от 400 места, някога незаконното “Ченгене скеле” край Бургас бе развито и превърнато в туристическа атракция, също в Бургас с европейски средства бе построен катамаран за местна крайморска туристическа линия, а днес във Варна започна строителството на нов електрически катамаран за Силистра отново със средства на ЕС.
На 18-и май, в базата на СК “Черно море – Бриз” (локация) от 1000 ч., ще се проведе среща на заинтересованите страни от риболовните сдружения и спортните клубове, които ще излъчат свои представители за предстоящата в края на месеца работна среща на групата, която търси решение на проблема с лодкостоянките.