
В Европейския парламент на първо четене е одобрена идеята за изграждането на плавателен канал Русе – Варна като удължаване на международния транспортен коридор Рейн-Дунав.
Проектът не се реализира през 19 век, а през 80-те години на 20 век идеята отново се възражда и дори се прави много сериозно проучване, припомня архитект Димитър Стефанов – бивш председател на Съюза на архитектите във Варна, информира БНР.
Според него изграждането на канал Русе-Варна е по-скоро в сферата на фантастиката, а и целите вече не оправдават подобна инвестиция.
„Този проект тогава не получава подкрепа, защото Румъния категорично възразява, тъй като река Дунав изцяло в ниската си част преминава през румънска територия. Правенето на един плавателен канал от Русе до Варна освен че скъсява пътя, прави един голям отлив на водните нива, а там река Дунав е плитка и това реално означава, че тя ще пресъхне. Ще се влоши ситуацията в Румъния, което за тях е важно. Те са били категорично против преди, сега е същото. Погледнато от геополитическа точка, една такава инвестиция би трябвало да има някаква голяма цел, която да я осмисля“, подчерта Стефанов.