
Необходимостта от подготовка на морските специалисти и преди всичко на капитаните при проблемни ситуации, свързани с новите алтернативни горива беше обсъдена на срещата ни с изпълнителния директор на Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) към Европейския съюз, г-жа Мая Марковчич Костелац, която се проведе в централата й в Лисабон. EMSA е натоварена с намаляването на риска от морски произшествия, замърсяване на морето от кораби и загуба на човешки животи, като помага за прилагането на съответното законодателство на ЕС. Това заяви пред Maritime.bg к.д.п. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA).
По неговите думи въпросът за тази подготовка на капитаните е много важен, тъй като с декарбонизацията, тяхното въвеждане създава друга степен на опасност, която изисква специална подготовка за действия при възникване на аварийни ситуации.
И неслучайно става една от темите, които ще бъдат обсъдени на започващата утре, 18 май, Годишна асамблея на CESMA, домакин на която е Варна. Както Maritime.bg вече информира, тя ще се проведе във ВВМУ “Никола Й. Вапцаров“ и ще продължи два дни.
Срещата с изпълнителния директор на EMSA беше организирана по инициатива на борда на CESMA. През годините сме работили по различни проекти заедно с Европейската агенция и след кончината на генералния ни секретар, който поддържаше тези контакти, сега просто възстановяваме това сътрудничество, обясни кап. Димитров.
На нея обсъдихме съвместната ни дейност, свързана с дейността на капитаните по безопасността на корабоплаването в европейските пристанища, допълни той.
Политиката на декарбонизация и намаляване на вредните емисии в цял свят, тръгва от Европа със Зелената сделка. Тя изисква при корабите да се използват горива, различни от досегашните – мазут, газьол. Говорим за въвеждането на метанол, на водород, като алтернативно гориво. По принцип използването на всяко гориво крие опасности, но сега те стават по-различни. Амонякът е много отровен, водородът е силно избухлив. Тоест, всяко от тези алтернативни горива има своите особености и е необходимо екипажите да бъдат обучени за действие в аварийна ситуация при тяхното използване. И това го обсъдихме на нашата среща, то трябва да залегне и в плановете на крайбрежните държави. Защото, ако стане инцидент, корабът така или иначе е с ограничени ресурси и когато е в крайбрежен район той разчита на помощта на съответната държава. Ако говорим за България, започнат ли да идват такива кораби, трябва бреговите структури да са готови за действия в аварийни ситуации с тези алтернативни горива, подчерта президентът на CESMA.
Другият въпрос, който обсъдихме на срещата е за криминализирането на действията на капитаните във връзка с нарушенията при използване за горивата и въобще при изпълнение на служебните им задължения, каза още кап. Димитров.
През последните години имаме случаи, когато капитани са обвинявани за това, че в определени моменти не са извършили правилните процедури за преминаване от гориво с високо съдържание на сяра към такива с ниско съдържание. Включително във Франция имаме такива обвинения след като се установява, че кораб е снабден с неправилно гориво. Капитанът го приема само с един документ за неговото качество. Той няма лаборатория на кораба, за да го изследва, дали е получил правилното гориво. Вече имаме такива прецеденти, които създават големи проблеми на колегите, коментира още кап. Димитров.
Разгледахме също дейността на капитаните във време на COVID-19 пандемията, когато имаше много ограничения по пристанищата. Всички те бяха насочени към екипажите на борда и те вече имат сериозни психологични проблеми, тъй като допълнителните ограничения, които се въведоха още повече затрудниха психоклимата на кораба.
На срещата обсъдихме и измененията, които сега ще има в конвенцията за вахтената служба на море. Ние винаги сме казвали, че капитаните сме специалистите, които могат да предложат своето експертно мнение, когато се обсъждат промените в нормативната база. И трябва да се чуе нашата гледна точка, за да могат онези, които разработват измененията в нормативната база, да се съобразят с хората, които действително работят на море, коментира още кап. Димитров.
В момента доста се обсъжда, как може да се подобри атмосферата на борда, за да могат хората да работят в по-спокойна среда. От 2006 г. е в сила Морската трудова конвенция за регламентиране условията за труд на борда и в момента се обсъжда, с какво тя е допринесла и какво още може да се направи за подобряване условията на труд и почивка на кораба. И по този начин да се облекчи напрегната обстановка, тъй като корабоплаването стана много по-интензивно. И става още по-важно, хората да могат да изпълняват спокойно своите задължения на борда, добави президентът на CESMA кап. Димитров.