
Към момента се правят проверки на място и по документи. Това пише в отговори до Maritime.bg от дирекция „Управление на сигурността и контрол по обществения ред“ (УСКОР) на Община Варна по повод въпроси за нерегламентираните обекти, изникнали на общински парцел в островната зона на града.
От отговорите не става ясно защо не е имало контрол поне от 2019 г. насам, когато там се появяват първи пирсове и прилежащи към тях постройки, видими от сателитни изображения на източници с отворен достъп.
Преди месец и след мащабен протест на риболовци, във Варна бе сформирана междуведомствена работна група, която ще търси решение на проблемите с узаконяването на риболовните стоянки както за големи кораби, така и за съдовете за дребномащабен улов.
Първоначално инициативата бе обявена с цел да се решат проблемите с имотите държавна собственост, на които също има изградени хидротехнически съоръжения без никакви документи.
Планираната първа среща на групата не се състоя, а се очаква заседание в края на месеца. Днес спортни клубове и рибари ще излъчат свои представители за предстоящата среща.
„Функцията на междуведомствената комисия е да направи съвместни проверки на всички имоти граничещи с територията заемана с води и водни обекти на Черно море, за наличие на сгради и лодкостоянки, плавателни съдове, тяхната законност и регистрация“, коментират от дирекция УСКОР на Община Варна без да дават обяснение по същество за общинския имот на острова, оставен в практическа безстопанственост или за бездействието по търсенето на решения за лодкостоянките.
„Към момента се правят проверки на място и по документи, резултатите от които ще се предоставят на заседание за вземане на решение от междуведомствената комисия. При вземане на решения на комисията, вписани в протокол отделните администрации ще предприемат необходимите законосъобразни действия“, казват още от дирекцията.
„В Изпълнителна агенция „Морска администрация“ не е провеждана процедура и няма съгласуван парцеларен план за прилежащата акватория на имота“, съобщиха междувременно пред Maritime.bg от Министерството на транспорта и съобщенията, което означава, че всички съоръжения изградени в Канал 1 край общинския парцел са незаконни.
Освен тях на общинския имот на островната зона има изграждана довеждаща инфраструктура и образувани микросметища, установи журналистическа проверка.
До редакционното приключване на материала не постъпиха отговори по поставени въпроси на Регионалната дирекция на ДНСК във Варна, която ги преобразува в сигнал, нито отговори от РИОСВ – Варна.
Припомняме, че рибарско пристанище „Карантината“ не може да приема големи риболовни кораби, а в момента капацитетът му за по-малки лодки е запълнен. Пристанището бе реализирано с над 13 млн. лева, част от които безвъзмездно осигурени от ЕС, но допуснати фундаментални пропуски при проектирането станаха причина то е да е почти неизползваемо. В началото на годината от Община Варна обявиха, че ще го приведе в експлоатационна годност, разходвайки още средства, тъй като по проект там трябваше да могат да застават 103 лодки. В крайна сметка в „Карантината“ в момента има място едва за 43 малки съда. Голяма част от настанилите се в момента на общинския терен в островната зона риболовци могат да домуват в „Карантината“, ако там имаше места. В края на миналия месец на входа на пристанището заседна риболовен кораб.
Част от кейовата стена на другото рибарско пристанище – „Варна“, също намиращо се в квартал „Аспарухово“, пък пропадна и достъпът до него бе забранен. Повече от година след пропадането, Община Варна работи, за да бъде осъществен ремонт и така да се осигури домуването на поне няколко по-големи риболовни кораба.
Варна е сред малкото черноморски градове, които не успяха успешно да реализират проекти с европейско финансиране за развитие на синята икономика – нито в областта на пристанищата, нито в областта на морския туризъм. За сравнение – близката община Бяла развива пристанището си до капацитет от 400 места, някога незаконното „Ченгене скеле“ край Бургас бе развито и превърнато в туристическа атракция, също в Бургас с европейски средства бе построен катамаран за местна крайморска туристическа линия, а наскоро във Варна започна строителството на нов електрически катамаран за Силистра отново със средства на ЕС.