Чужди граждани са над 70% от курсистите в един от първите у нас центрове за обучение на специалисти за охрана на плавателни съдове, съобщиха пред Maritime.bg от базираната в Габрово Международна бодигард тактическа академия „Алфа – Метал“.

Международните усилия за справяне с пиратство доведоха до дратичен спад на нападенията през последното десетилетие, но все още има високорискови райони за корабоплаването, които изискват наличие на охранителни екипи на борда на плавателните съдове.
„Около 30% от курсистите са български граждани“, коментират от „Алфа – Метал“ и добавят, че интерес към реализация в сферата на морската сигурност имат основно бивши служители от Българската армия и системата на МВР.
Обучението включва специализирана стрелкова и тактическа подготовка, процедури по време на пребиваване на плавателния съд и при пиратска атака. Курсистите преминават обучение и по стрелба от платформа, симулираща плавателен съд в движение, както и процедури по евакуация към защитено помещение и други специални умения, специфични за отбраната на плавателен съд.
„Курсистите се подготвят от лицензирани военни експерти с реален боен опит в морската сигурност и с многократни назначения за охрана на плавателни съдове в Аденски залив и други зони с висок риск“, допълват от „Алфа – Метал“.
От центъра информират, че към момента се наблюдава драстичен ръст на курсистите от съседна Гърция.
Обучението се провежда в полигон, симулиращ условията на борда на плавателен съд, както и на един от най-големите открити стрелкови полигони у нас. Курсистите преминават обучение за стрелба с АК-47, карабина М4, карабина Blaser R8 Pro, снайперска карабина Steyr SSG, Драгунов 25 и RPR.
Преди дни са освободени тримата отвлечени моряци от екипажа на плаващия под флага на Маршаловите острови бълкер GLEBE BULKER (IMO: 9441312), съобщиха от „Eagle Bulk Shipping“. Maritime.bg припомня, че в началото на май бяха отвлечени капитанът, вторият и третият помощник-капитан на плавателния съд при пиратско нападение край Габон.
Отвличането на моряците бе част от поредица скорошни атаки край бреговете на Западна Африка.
По-рано бяха отвлечени шестима моряци от екипажа на танкер MONJASA REFORMER, които бяха държани в плен няколко месеца.
В средата на април бе загубен контакт с плаващия под флага на Сингапур танкер SUCCESS 9 (IMO: 9258131). Позицията на кораба бе установена шест дни след пиратско нападение във водите на Гвинейския залив и на около 300 nm от Кот д’Ивоар. Нямаше пострадали моряци при пиратското нападение.
В края на миналия месец стана известен и сериозен инцидент с охранители на борда на яхта. Охранителният екип на борда на една от най-старите яхти в експлоатация решава, че съдът е обект на пиратско нападение и открива огън. Оказва се, че с яхта KALIZMA (MMSI: 503680700) се сближава катер на Брегова охрана на Йемен. При последвалата престрелка бе убит един граничен полицай, а друг бе ранен.
Международната морска организация (IMO) призова за продължаване на колективните усилия за борба със заплахата от пиратството. Организацията настоя за продължаване на устойчивата подкрепа за защита на моряците и за оперативната реакция срещу пиратството в Гвинейския залив.
Пиратството и въоръжените грабежи срещу кораби достигнаха най-ниското си ниво от 28 години през 2022 г., според последните данни на IMO. Годишният доклад за пиратството на организацията документира 131 инцидента през миналата година, отчитайки спад от 24% спрямо предходните 12 месеца и „най-ниският брой докладвани инциденти на глобално ниво от 1995 г. насам“. Данните на IMO показват, че броят на моряците, взети за заложници или отвлечени през 2022 г., е намалял наполовина спрямо предходната година до 24. Като става дума за инциденти предимно във води на Западна Африка.
Информация на Международното морско бюро (IMB) сочи, че тенденцията за спад на пиратската активност продължава и през тази година, като за първото тримесечие са регистрирани 27 нападения – при 37 година за същия период през 2021 г.
Въпреки това IMB, също като IMO, призова за продължаване на международното военноморско присъствие за възпиране на пиратството в Гвинейския залив.
Междувременно учени съобщиха за пряка връзка между пиратството, риболова и климатичните промени.