
Малък самолет с поплавъци кацна на Летище Варна. Това е първи подобен самолет за сезона, съобщиха пред Maritime.bg от аеропорта. Става дума за частен полет от Констанца. И преди летището е посрещало подобен тип летателни машини.
В България няма сертифицирано пристанище, което да осигурява обслужването на хидроплани, коментираха пред Maritime.bg от ДП “Ръководство на въздушното движение”.
Единственото място, където на вода могат да кацат водосамолети, е язовир “Студен кладенец”, югоизточно от град Кърджали. От РВД обаче изтъкват, че там не могат да бъдат обслужвани международни полети.

От предприятието коментират, че не са налични правила, определящи обслужването на хидроплани в пристанищата Бургас и Варна.
“Нужно е морските власти да определят райони от акваторията, в които може да се излита и каца”, коментира експерт от РВД. А след приводняване – и място за приемане на подобен тип машини.
“Пристанищата имат изградени гранични и митнически пунктове, така че пасажерите от чуждестранни полети да бъдат обслужвани, също като при пристигането например на яхта”, казват авиационните специалисти.
Преди години представители на турска компания, оперираща хидроплани, проявяват интерес и проучват възможностите за включване на “Пристанище Варна” по туристическа линия. Тогава са били планирани и потенциалните райони за приводняване и излитане. Проектът в крайна сметка не се реализира, тъй като въпросните водосамолети не са отговаряли на изискванията на ЕС.
У нас са обсъждани и подобни проекти за язовир Мандра край Бургас, но също не виждат бял свят.
Европа има огромен потенциал за развитие на сектора с хидропланите и амфибиите, стана ясно от резултатите на проекта “Fusetra”.

В съседна Гърция са налице голям брой сертифицирани пристанища за обслужване на хидроплани. В края на миналата година Пристанищната администрация на Лаврио бе одобрена от съответните органи за обслужване на полети с водосамолети.




“Проектът е пряко свързан със създаването на синергия с круизната индустрия”, коментираха тогава от пристанището, а по-рано през годината местните власти предприеха нормативни изменения за развитие на този бизнес като част от синята икономика.

Асоциацията на Средиземноморските и Черноморски пристанища “МедКруиз” ще проведе Генералната си асамблея в Бургас през есента на тази година.
“Пасажерите на пътническите кораби, които посещават нашите пристанища, провеждат еднодневни екскурзии, т.е. ограничени във времето туристически турове. Ако за пример вземем кораб, посетил Бургас, на който има ограничен брой пасажери, които желаят да видят златното съкровище от Варненския некропол именно връзката с Варна може най-бързо да бъде осъществена с водосамолет”, каза пред Maritime.bg изпълнителният директор на “Пристанище Бургас” ЕАД Диян Димов.
Той изтъкна, че зоните за обществен достъп на двете ни черноморски пристанища се разширяват и е напълно възможно в бъдещ период да имат и нови функции по обслужване и на водосамолети. По думите му това е ниша, която наистина може да бъде развита в сериозен туристически продукт и в допълнение на круизния туризъм.
“По време на един от панелите на “МедКруиз” ще повдигнем въпросите, свързани с хидропланите пред нашите колеги от международната круизна индустрия”, съобщи Диян Димов.
Maritime.bg | Aviation.bg