
Недостигът на офицери достига рекордно високо ниво и не се очаква да се подобри, според последния годишен преглед и прогнозен доклад за пазара на морски кадри, изготвeн от „Drewry“. Дефицитът на офицери за 2023 г. е достигнал 9%, което е най-висок показател от 17 години насам.
Консултантите на „Drewry“ предвиждат този проблем да се задълбочи допълнително до 2028 г., тъй като все по-малко са избиращите моряшката професия и кариерата на море.
Макар резултатите от анализите да са теоретични и базирани на броя кораби в експлоатация те показват, че пазарът на морски кадри е драстично свит. Бизнесът е изправен пред все повече трудности при задържането на морските специалисти и ръст на разходите за екипажите.
Анализаторите подчертават, че една от причините е пандемията COVID-19, която е имала значително въздействие върху цялостната привлекателност на работата на море, главно заради различните истории за екипажи, останали блокирани на борда на плавателни съдове и твърде често в тежки условия. От „Drewry“ посочват, че в резултат на преден план за бизнеса излиза благосъстоянието на моряците.
„Най-предизвикателният период от пандемията едва беше приключил, когато избухването на руско-украинската война създаде допълнителни предизвикателства при осигуряването на моряци, като много опитни екипажи се завърнаха у дома, за да се присъединят към армията. За съжаление, в момента не се вижда краят на войната, така че очакваме броят на новите моряци от Русия и Украйна да бъде много ограничен за известно време“, според анализаторите.
Ускоряващият се растеж на глобалния флот ще направи ситуацията с набирането на квалифицирани кадри за корабните екипажи още по-трудна, предупреждават от „Drewry“.
