България има нужда от развита система от интермодални терминали. Това заяви Никола Косев, директор “Експлоатация” в пристанищен терминал „Бургас – Запад“ на “БМФ Порт Бургас” АД, по време на националната конференцията “Предизвикателства и потенциал на българските пристанища в променящата се реалност на Черноморския регион”, която се провежда днес във Варна, предаде репортер на Maritime.bg.
“Войната в Украйна определено подчерта възможността за развитие на т.нар. Среден коридор”, каза Косев и съобщи, че от началото на годината частният пристанищен оператор и концесионер на терминали “Бургас – Изток 2” и “Бургас – Запад” членува в асоциацията за неговото развитие.
“Пристанищата обаче са само звено по логистичните коридори и сами по себе си не могат да постигнат нищо”, коментира той. По думите му у нас има остра необходимост от свързване на терминалите с пътната и железопътната инфраструктури и от тяхното развитие, за да се разгърне изцяло потенциалът на пристанищата.
Той посочи с примери как практически липсва държавна политика за изграждане на довеждаща до пристанищните терминали инфраструктура както в Бургас, така и във Варна. Косев предупреди, че концепцията на построените магистрали е вече остаряла, а капацитетът им е твърде недостатъчен. “В същото време ние желаем да привлечен нови транзитни товари”, отбеляза той.
“Междувременно усърдно изграждаме връзката с гръцката ни граница от София – най-голям потребителски център в страната, най-платежоспособен и най-концентриран. Строим, за да стане добре за летовниците, живеещи в софийска област, което разбира се е прекрасно, но всъщност ние строим връзка на гръцкото пристанище с нашия потребителски център и в същото време не можем да намерим начин да изградим свързаността с нашите пристанища”, коментира Косев.
При сегашното нараснало значение на Средния коридор, според него, най-бързо страната ни може да посрещне товари по него, развивайки интермодализма.
Никола Косев посочи, че е нужно спешното изготвяне и прилагане на държавна политика за подобряване свързаността на пристанищата по пресичащите страната международни коридори. “Изградените пристанища във Варна и Бургас имат капацитет да поемат нови товаропотоци”, добави той.
Никола Косев съобщи още, че до 2022 г. “БМФ Порт Бургас” АД реализира инвестиции в размер на над 165 млн. евро. За миналата година в терминалите му са обработени над 7 млн. т. товари. Годишно за последните 5 години се отчита ръст на товарооборота от над 6%, абсолютният ръст за двата терминала е 106%, а при обработката на контейнери – 200%.
Припомняме, че БМФ Порт Бургас откри наскоро нов интермодален терминал край София.