
Вахтените офицери на плаващия под флага на Либерия бълкер BUNUN QUEEN (IMO: 9912438) и плаващия под флага на САЩ снабдителен кораб THUNDER (IMO: 9684847) не са поддържали подходящо наблюдение преди корабите да се сблъскат миналата година близо до Порт Фуршон, Луизиана, установи разследване на американския Национален съвет за безопасност на транспорта (NTSB).
Сблъсъкът между двата кораба, настъпил на 23 юли м.г. във водите на Мексиканския залив, става причина за нанасяне на материални щети за 12,3 млн. щ. долара на двата плавателни съда.
При инцидента, станал в светлата част на денонощието и при благоприятни хидрометеорологични условия, не бе допуснато замърсяване и нямаше пострадали от екипажите на двата кораба.
Преди удара двамата офицери изпълняват задачи, които не са свързани с воденето на корабите.
Капитанът на THUNDER използвал мобилния си телефон, а вторият помощник-капитан на BUNUN QUEE е бил ангажиран с други задължения, твърди разследването.
Вероятната причина за сблъсъка е разсейването на офицера от BUNUN QUEEN, поради изпълнение на ненавигационни задачи, както и разсейването на офицера от THUNDER, използвал мобилния си телефон. Според NTSB капитанът на THUNDER е допринесъл в по-голяма степен за произшествието, тъй като с употребата на мобилно устройство по време на вахта нарушава и правилата на своята компания.
„Доказано е, че използването на мобилни телефони и други лични електронни устройства води до визуално и когнитивно разсейване“, се казва в доклада.
„Неоперативната употреба на мобилни телефони и други безжични електронни устройства от вахтените членове на екипажа е критична за безопасността и е фактор за злополуки във всички видове транспорт“, подчертават разследващите.
Maritime.bg припомня, че на 25 юли 2020 г. плаващият под флага на Панама 299-метров бълкер WAKASHIO (IMO: 9337119) заседна на риф край о. Мавриций. Инцидентът стана след драстично отклонение от курса. Твърдеше се, че капитанът на кораба изменя курса, за да се премине по-близо до брега и да се осигури мобилна връзка на моряците. (Още за този инцидент)
Maritime.bg припомня, че употребата на мобилен телефон стана причина за гибелта на помощник-капитан на ферибот през 2019 г. Вниманието на третия помощник-капитан на плаващия под флага на Великобритания RO-RO ферибот SEATRUCK PROGRESS (IMO: 9506203) било отклонено и той не забелязва връхлитащото го полуремарке на товарната рампа. (Още за този инцидент)
Maritime.bg припомня, че през 2018 г. плаващият под флага на Нидерландия кораб за генерални товари PRISCILLA (IMO 9411745) се отклони значително от курса си и заседна в района на риф край Оркнейските острови. Разследването установи, че вахтеният офицер е гледал музикални клипове на мобилния си телефон. (Още за този инцидент)
Maritime.bg припомня, че чатове и разговори по мобилен телефон бяха в изключителна поредица от човешки грешки, станали причина за сблъсъка между ферибот ULYSSE (IMO: 9142459) и контейнеровоз CLS VIRGINIA (IMO: 9289568) през 2018 година. (Още за този инцидент)
Вижте цялото съдържание на доклада от разследването за сблъсъка между BUNUN QUEEN и THUNDER:
MIR2309