Двете подемно-преходни мостови съоръжения на фериботния комплекс във Варна ще бъдат продадени заедно с БДЖ „Товарни превози“. Това съобщи зам.-министърът на транспорта Камен Кичев във Варна. По думите му в момента правителството търси максимална печалба от продажбата на държавното дружество, а двете уникални за Балканите съоръжения ще вдигнат още повече приватизационната цена на фирмата. „Преходните мостове като такива са в актива на БДЖ „Товарни превози“. Дружеството е в процес на стартирала приватизация и вече има закупена документация. Преходните мостове са част от дейността на „Товарни превози“ и те са оператор на дейността“, заяви Кичев. Той обясни, че позицията на правителството по този въпрос е категорична. В последствие, след като фериботният комплекс се отдаде на концесия, неговият стопанин ще трябва да сключи договор с новия собственик на БДЖ „Товарни превози“, за да може изобщо да експлоатира пристанището. Според Кичев това в никакъв случай не би затруднило бъдещата концесия на терминала. „Става въпрос просто за две преходни съоръжения, които не са чак толкова скъпи, колкото всички си мислят“, отбеляза той. В последствие зам.-министърът изплю камъчето, че единственото важно в тази ситуация за правителството е да постигне максимална продажна цена за БДЖ „Товарни превози“. „Разбирам, че мостовете са стратегически важни, но към момента БДЖ трябва да реализира максимален приход за държавата като продажна цена. Надяваме се да спечелим повече от 200 млн. лв. от тази сделка“, каза Камен Кичев. Той така и не можа да посочи дали въпреки, че процедурата по приватизация вече е стартирала мостовете могат да бъдат извадени от актива на предприятието и насочи въпроса към Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Дори и без преходни мостове, към фериботния комплекс имало сериозен интерес от много компании и прехвърлянето на съоръженията в частни ръце нямало да повлияе по никакъв начин на концесионирането на терминала.
Специалистите
Концесия ще парализира работата на комплекса
Един от най-важните транспортни козове на Варна – Фериботен комплекс Варна, бидейки собственост на БДЖ „Товарни превози”, е оставен да тъне в разруха. Естествено, той е от стратегическо значение за страната и е част от тристранната и двустранни спогодби – България, Украйна, Грузия; България-Грузия и България-Русия. Като такъв той представлява сериозен интерес за фериботните оператори в Черно море. Необмислено отдаване на концесия може да доведе до временната му парализа, подобно на фериботите „Героите на Одеса” и „Героите на Севастопол” през 2009 г., което води до загуба на клиенти, които и към момента не са много. Следва да припомним, че това е единственото съоръжение в ЕС, където влакова композиция по руски стандарт може да продължи пътя си директно по европейската жп мрежа.
Георги Минчев
Това е гигантска глупост, ще спрат дейността
Като гигантска глупост определи намерението на правителството да продаде железопътните мостове на фериботния комплекс заедно с БДЖ „Товарни превози“ председателят на управителния съвет на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС) Георги Минчев. По думите му подобен ход на управляващите ще вкара бизнеса в бъдещи сериозни проблеми и дори заплаха от спиране на дейността на фериботния комплекс за доста дълъг период. И в момента комплексът функционира извън рамките на закона, но заради изцяло държавния му статут институциите си затварят очите. „Доколкото зная, БДЖ „Товарни превози“ няма лиценз за пристанищен оператор. Когато се продаде предприятието, новият собственик ще притежава мостовите съоръжения, но няма да разполага с валиден лиценз, за да ги оперира. Дори и държавното предприятие да се купи от пристанищен оператор, той няма да има лиценз за конкретното пристанище. По този начин частникът ще е принуден да спре работа, и то в продължение на месеци, за да може, ако реши, да си изкара лиценз“, обясни Минчев. Според него това ще доведе до сериозни затруднения и нарушаване на българското и европейското законодателство. Още повече, при подписването на междуправителственото споразумение с Русия за фериботната линия Варна – Кавказ там изрично е заложено условието тя да се подчинява на Европейската директива за равен достъп. С продажбата на съоръженията той няма да е гарантиран по никакъв начин“, добави спедиторът.
Разумното решение, което многократно сме коментирали и с транспортния министър Ивайло Московски, и с неговия заместник Камен Кичев, беше да извадят двата моста от актива на БДЖ „Товарни превози“ и да обявят концесия за пристанищен оператор преди приватизацията на железницата, обясни Минчев.
Той е категоричен, че спедиторите и техните клиенти ще са първите, които ще наддадат сериозен вой и отпор, ако все пак правителството не промени решението си и премине към реализацията на така недалновидното си намерение. „Не съм против частната инициатива, дори напротив, за БДЖ я подкрепям напълно и считам, че е много закъсняла, защото, докато се чудим как да спасяваме предприятието, оставаме без железничари. В случая с мостовете обаче бъркаме картите с Черния Петър. Вместо да оправим батака, го забъркваме още по-голям“, посочи Минчев. Според него търсенето на печалба и повече пари не бива да изместват законовото. „БДЖ „Товарни превози“ просто няма пълномощията да действа на фериботния комплекс. Ако имаше, нямаше да е никакъв проблем продажбата. За да работим през фериботния комплекс, на нас ни трябват валидни застраховки, валидни превозвачи, с които да работим, и ясен статут на съоръженията“, заключи той. / Народно дело