Преди по малко от две седмици кап. I ранг Ваньо Мусински стана началник на Щаба на Военноморските сили. Интересно ще бъде да си припомним неговата моряшка история, която ми разказа веднъж. Тогава току що се беше завърнал като слушател във Военноморския команден колеж в Нюпорт, Роуд Айлънд, САЩ и стана зам.-началник на отдел „Подготовка и използване на силите” в Командването на ВМС. После в служебната му биография е записано: заместник-командир на флотилия бойни и спомагателни кораби, а от 2021 г. заместник-началник на Щаба на ВМС по операциите. Към този списък да прибавим, че след като завършва ВВМУ ”Никола Й. Вапцаров”, което е детската му мечта, отива като командир на щурманска бойна част на ”Смели“ от дивизион патрулни кораби, където преминава през различни длъжности и става старши помощник-командир на фрегатата.

Ето, какво ми разказа тогава кап. Мусински:
Имах щастието да участвам във всички многонационални учения, в първите учения с натовски кораби, в първите плавания в Средиземно море след демократичните промени у нас. Изобщо в по-важните събития през целия прединтеграционен период до влизането ни в Алианса, в който фрегата „Смели” имаше сериозен принос. Например, в активациите на групата за черноморско сътрудничество „Блексийфор” имам 11 участие на различни позиции – четири пъти като командир на кораб и последната – като началник на щаба на групата. Не знам, дали си спомняте, това беше много успешна регионална инициатива, която стартира през 2001 година. Проблемите започнаха след войната между Русия и Грузия, когато Грузия остана без флот, а после започна конфликта Украйна – Русия и в крайна сметка тази инициатива беше прекъсната.
Оказах се карък, защото бях предложен от командващия ВМС за следващ командир на групата (назначаваше се на ротационен принцип), даже имах купен билет за срещата в Лондон на командващите на европейските държави. На следващия ден, обаче поредната активация беше отменена. Така, че се чувствах като „жертва” на конфликта Украйна – Русия, казано на шега.
Да не пропусна, участвахме и в първата операция в историята на „Блексийфор” по търсене и спасяване на море. Напускайки Севастопол се получи съобщение за обърната яхта с възрастен мъж и дете на борда. Търсенето бе южно от Судак на Кримския полуостров. За съжаление тогава украинската страна не беше достатъчно гъвкава, за да ни позволи да влезем в териториалното им море, тъй като беше изтекла нотата. Търсихме един ден и като видяхме, че не можем да бъдем полезни продължихме съгласно плана на активацията. Мисля, че бедстващите не бяха открити. По- късно, през декември 2009 година като командир на „Смели” участвах и в спасителната операция с потъналия товарен кораб „Толстой” близо до нос Емине.
Някой може да каже – трябва да си малко луд, за да си щастлив от това, че си поемал на гърба си ударите на неизвестността на толкова първи участия. Защото става дума за коренно нови неща, например с усвояването на процедурите на НАТО – нашият противник по време на Студената война. Погледнато под друг ъгъл всичко това бе уникален шанс. Първо шанса да попадна в дивизион със сериозни традиции, първопроходец във всички по значими събития във флота през периода на Студената война. Шанс да науча „занаята” от много опитни и мотивирани хора. Като първият ми командир на кораб, тогава кап.-лейтенант Митко Петев ( бивш командир на ВМС, той е български офицер, вицеадмирал, военен представител на началника на отбраната във Военния комитет на НАТО и във Военния комитет на ЕС). И не на последно място е удовлетворението, че съм реализирал онова, заради което съм влязъл в Морско училище.
След атаките на 11 септември в Ню Йорк, за първи път НАТО задейства член 5 и започнаха две операции. Едната – във въздушното пространство, а втората – морска, наречена „Актив Индевър”. Две постоянни военноморски групи на Алианса започнаха да патрулират в Средиземно море. През есента на 2003 година нашата страна се включи за първи път в тази операция със кораб. Плавахме две седмици с едната от групите и посетихме Акзас, Турция, където направиха оценка на готовността ни за включване в операцията. Първото ни участие в „Актив Индевър” и първото плаване под натовски флаг в Средиземно море започна буквално на следващия ден след приемането ни в Алианса. Включихме се с фрегата „Смели”, на която бях старши помощник командир и с военният транспорт „Атия”. Участието ни продължи 36 дни. Отидохме в район, в който не можехме да разчитаме на реална логистична поддръжка. Между другото случихме много лошо време; помня, че палубата се беше цепнала на едно място. Тогава няколко от старшините поискаха да подават рапорт за уволнение и повече да не плават. Явно, беше им дошло в повече.
Интересно, старите, „опитните” старшини първи клекнаха, а при младите офицери, скоро излезли от Морското училище, нямаше никакви проблеми. Когато се прибирахме малко след Босфора събрах разколебалите се старшини и им предложих да пуснат рапорти за уволнение и сутринта като стигнем в България, да започнем процедурата. Обаче, като наближихме България те сами се отказаха.
Всъщност, още преди включването ни в тази операция, вече имахме опит от съвместните учения с кораби на НАТО, които започнаха в началото на 90-те години по инициативата „Партньорство за мир”. В момента, обаче в който влязохме в Алианса, като старши помощник командир на „Смели” получих един найлонов чувал с около 9 000 страници документи, от необходимите ни за операцията тактически публикации на НАТО. За тях имахме три дни, по време на прехода от Варна до Суда, да бъдат усвоени и да започнем да ги прилагаме в „Актив Индевър”. Те бяха пристигнали по- рано, но по ред причини, заради това че са класифицирани, процесът още не беше напълно овладян. Дават ми този чувал и казват: „След три дни почвай да ги ползваш”. Всички офицери от кораба бяха събрани, всеки получи съответния документ със задачата да го прочете и когато се наложи да го използва. И още с пристигането ни в района се включихме в ученията на групата. Всяка свободна минута беше запълнена. Спомням си, че за първи път от много години изпълнихме артилерийска стрелба по „чувал”, буксиран от самолет. Наистина ни беше малко трудно в началото.
Вторият проблем бе, че натовските страни са членове на международна агенция НАМСА с представителства в почти всички краища на света, където отивайки корабът може да получи необходимото гориво, хранителни продукти и др. В началото още не бяхме станали член на тази агенция. Даваха ни пари и като старши помощник командир трябваше да организирам закупуването на лесно развалящи се хранителни продукти. Имаше такъв случай в Турция. Отивам на пазара в града да купя грозде и праскови. Да, но трябва да платя и за щайгите, и чувалите, а мога да отчета пари само за плодовете. Накрая се спрях на дини. Качихме ги на камиона и ги разтоварихме на кораба. Имаше и друг проблем, тогава в Турция имаше много сериозна инфлация- един долар беше равен някъде на 1,6 млн. турски лири. Имах долари и евро, които обменях, плащах продуктите и остатъка обръщах отново в долари, за да ги отчета в България. Само, че не беше възможно точното отчитане на центовете, когато стоката например излиза 1 555 555 турски лири.
Но да се върна към думите за шанса да си от първите. И за това, как така на старите и опитните им дойде в повече, за разлика от младите? Ами, много просто. Тези млади хора със своя ентусиазъм компенсират сблъсъка с всички недостатъци на остарялата руска техника, недоброто осигуряване, първото запознаване с натовските документи и т.н. Докато „героите”, изкарали 25 години скатана служба, скрити в някоя каюта, потвърждават старото правило- морето не търпи боклуците и ги изхвърля на брега. Нямам друго обяснение.
А що се отнася до контактите между нас и бившите „противници”, още от началото установих, че не се различаваме едни от други и вярваме в едни и същи неща. Разликата бе повече в материалната част. Въпреки, че нашата беше по- стара, смятам че успявахме да се представим като равностойни партньори. Имаше традиция, командващият на групата, в която оперирахме, холандски адмирал, да посещава още първия ден всеки нов кораб, който пристига, за да види, каква е атмосферата на него. Дойде той и с всичките ни притеснения, седнахме на една маса. Той изпи едно голямо уиски (25 грама по холандските стандарти), отпусна се и видя, че не сме страшни. Хареса ни много и това се отрази на цялата ни по нататъшна работа.
Мисля, че след това плаване имаше, за какво да ни уважават колегите от другите кораби, съзнавайки на какво технологично ниво се намираме в сравнение с тяхното и въпреки всичко равностойно изпълняваме всички задачи. Големият проблем е, че те дръпнаха от тогава, а ние в голямата си част дълго време останахме на същото технологично ниво, на каквото бяхме в края на Варшавския договор.
И все пак, винаги надеждата умира последна, нали? Поне, докато го има оня ентусиазъм, каращ младите да стават моряци. Вярвам, че с поколенията винаги ще има хора, които харесват морето. Тази дива стихия, която поражда ентусиазма, стремежа да се бориш с нея. Над морето, обаче аз поставям корабите. В тях е въплътена хилядолетната мечта за покоряване на непознатото, на морската стихия. Това са най- сложните и най- големи съоръжения, които човек е създал. И първите, на които е дал собствено име. А сред корабите, на първо място винаги слагам бойните. Сравнявам военните и товарните кораби с автомобилите от Формула 1 и камионите. За мен разликата е тази, че военните кораби са като болидите от Формула 1- с вложени много средства, нови технологии. Докато другите са просто, като големите товарни камиони. Затова винаги съм искал да бъда на военен кораб, за да се чувствам, като състезател от Формула 1. Вярвам, че така ще остане и за в бъдеще. Виждам го и в очите на младите офицери, които идват от Морското.