Министерският съвет откри процедурата по отдаването на пристанище Русе-Запад на концесия. Частният оператор ще може да стопанисва терминала за срок от 35 години. “Допълнителната дейност, част от концесията, е свързана с извършване на частично разширение, частична реконструкция, частична рехабилитация или ремонт на обекта на концесията”, обясняват целите на отдаването от правителствената пресслужба.
Какво се предлага
Терминалът разполага с 10 корабни места и 10 крана, като най-новите два са от 85-90-а година. От пристанище Русе обясниха, че разполагат с ремонтна база и съоръженията се поддържат. Пристанището се е използвало основно за генерални, т.е. бройни товари, но от известно време там се обработват и насипни като зърно и въглища. През изминалата година оттам са минали 140 хил. тона, като това е най-добрият резултат за последните две години, обясниха от дружеството, като пристанищният бизнес пряко зависи от развитието на икономиката.
Изпълнителният директор на “Пристанищен комплекс Русе” Петър Драгошинов, коментира, че предполага, че към терминала ще има интерес. В момента се правят и концесионни анализи на пристанищата в Тутракан и Никопол, както и на малкия терминал Русе–Център. Всички те са част от “Пристанищен комплекс Русе”. “Единствено за терминала Русе–Изток не текат такива процедури”, коментира Драгошинов.
Има ли интерес
Търсенето на частни инвеститори за малките пристанища и летища е част от концесионната стратегия на транспортното министерство. До момента тя не върви гладко, тъй като няма голям интерес към малките летища. На предишното си заседание например Министерският съвет прекрати процедура за концесия на летището в Русе, тъй като една година не се появи кандидат.
Към пристанищата по река Дунав преди кризата интересът беше по-голям, като някои от тях вече се стопанисват от частни компании. Така например Параходство “Българско речно плаване”, част от групата “Химимпорт”, получи концесията на част от пристанище Видин и на фериботния терминал там. Варненското дружество “Октопос С”, занимаващо се с търговия със зърно, спечели процедурата по отдаването на концесия на дунавското пристанище Сомовит. Компанията “Слънчев дар”, в която влиза “Октопод С”, спечели през 2007 г. и концесията на пристанището в Оряхово. За пристанището в Лом пък се бореха хазартния бос Васил Божков, активният в енергетиката Христо Ковачки и Валентин Захариев, който има интереси в металургията. Процедурата обаче стигна до задънена улица.
Най-голям интерес обаче предизвиква бъдещето на пристанище Варна. Все още обаче няма яснота на политическо ниво дали ще се търси концесионер за цялото пристанище, или то ще бъде пуснато на части. Ако се избере първият вариант, би било малко вероятно местни фирми да се преборят за него без подкрепата на голям чуждестранен партньор. При раздробяване това би било възможно. Така за терминалите за насипни товари в Бургас през миналата година беше избрано Параходство “Български морски флот”. / Капитал
Maritime.bg – България