Нужни са спешни законодателни промени за избягване на случката с моряците от кораба “Seawind”. Офшорката, финансирала Савов, била същата като него. Той пък откраднал 2000 евро от син на моряк, приготвени за билети. Бразилците сменяли решенията си след като станало ясно, че “Seawind” потъва. Станчо и компания навъртяли над 3 млн. долара дългове в Бразилия.
К.д.п. Николай Симеонов – капитан на кораба “Seawind” пред Maritime.bg, часове след завръщането в България. Заедно с него в страната се завърнаха другите двама български граждани, които до последно браниха заплатите си.
Екип Maritime.bg
Кап. Симеонов, какво доведе до задържането на кораба “Seawind”?
Корабът беше задържан след започване на процедура на ITF за неизплатени заплати на екипажа. В началото, когато подхождахме към Бразилия, Станчо Савов отказа да заплати моята заплата. Реших да откажа да сдам кораба, което е мое право. Впоследствие моряците разбраха, че щом на капитана не се плаща и техните пари няма да бъдат платени.
В интервю за регионален ежедневник, Станчо Савов заяви, че Вие носите отговорност за ситуацията на кораба. Имат ли почва неговите твърдения?
Корабът беше задържан три пъти. Първо го задържа малтийска фирма, на която той дължеше пари за горива. След това “Seawind” беше задържан от Министерството на труда в Бразилия, до оправяне на неизправностите. Накрая съдът го задържа по нашата процедура, заради неплатените заплати. Ако аз раздавах заплати – да, виновен съм, но не аз ги раздавах. Седем или осем месеца тези мъже се надяваха да си получат парите…
Какво се случи след последното задържане?
Последва съдебна процедура и искане на екипажа за изплащане на заплатите. Бяха обвинени корабособствениците, агентът и собственика на товара. По наше искане, агентът беше освободен от отговорност, тъй като няма никакво касателство към заплатите ни. Товарособственикът обаче не изплащаше навлото, което автоматично го нарежда като отговорност за неизплатени ни заплати. За корабособственика – “Арго Меритайм” е ясно, те от месеци не изплащаха заплати.
Как премина рейсът? Кога започнаха да бягат моряците?
Рейсът премина при пълна мизерия. Действително гладувахме доста. Савов искаше с 12t вода да пресечем целия океан. За питева вода дебнехме да завали дъжд и прекарвахме дъждовната вода през филтрите на машината. Совов не намери 5000 щ. долара за един опреснител, нещо за което го посъветвах още при тръгване от Европа. Режими и мъка.
С първата лодка, която ни донесе храна във Форталеза, избягаха четирима души. Те се отказаха от всички претенции. Останалата част от екипажа остана да си брани заплатите. Лека-полека редиците оредяха. Най-напред се разболя вторият помощник-капитан, след това старшият механик. Съпругата на боцмана пък влезе в болница в много тежко състояние и той трябваше да замине.
Една подробност. Синът на главния механик даде на Станчо Савов 2000 евро за да му купи билет. Последният обаче ги открадна и семейството на механика трябваше втори път да търси пари!
Колко души останахте на кораба, след като двете групи заминаха?
След като заминаха първите (четирима) и вторите (трима), останахме шест души. На 30 септември 2011г. дойде решение на съда във Форталеза, че корабът не е място за живеене. Пристанището и харбър-мастърът бяха задължени да ни осигурят хотел. Също да намерят друг екипаж на кораба. Ние обаче решихме, че двама от българите трябва да останат, след като на кораба дойдоха четирима бразилски моряци. И така докато останахме трима души.
Какво беше решено на първото дело на 17 ноември 2012г.?
Взето бе решение “Seawind” да бъде продаден в полза на екипажа и кредиторите. Правото беше предоставено на “Парус Шипинг”. Споразумение беше подписано няколко дни по-късно. По неговата сила офшорната фирма собственост на български граждани – “Парус Шипинг”, трябваше да оборудва кораба с екипаж до 1 декември 2011г. Според разпоредбите това трябваше да е най-малко 12-членен екипаж. До 1 декември, ние трябваше да сме си тръгнали, като за целта 10% от заплатите ни трябваше да бъдат изплатени. Също разходите, в размер на 31 000 щ. долара, които сме направили, трябваше да бъдат платени отново от “Парус Шипинг”. 30 дни по-късно, всички останали пари трябваше да бъдат изплатени. Уви, до 1 декември нищо не се случи.
Защо?
Според информацията, която имам офшорната фирма “Парус шипинг” е някакъв конгломерат, където всеки е с различно мнение. Най-вече не са моряци. Българските собственици на фирмата никога не стигнаха до единно становище и мнение за нещо. Непрекъснато гледаха как да ни измамят. Това са “Станчовци”, “търкулнала се тенджерата и си намерила похлупака”.
Как се опитаха да ви измамят?
На 7 декември дойде първата смяна, втората смяна беше – капитан и един, който се представяше за фитер, но явно беше човек на този, който бе упълномощен да преговаря по случая. Те искаха да ме изритат и после да скатаят сърмите на другите. Аз командването обаче не го сдадох! Качих го този капитан Христо Кирчев, не като капитан, а като присъстващ. Всички обаче взехме решение, че кораб няма да се сдава, докато не ни платят всички пари. По-късно след още мизерия за нас и за моряците, които бяха изпратени, стана ясно, че “Парус Шипинг” са се отказали.
Имаше ли официален отказ?
Официално, не. А, този който им водеше делата – Николай Колев, дойде и каза, че “едни руснаци, негови приятели” били навити да купуват кораба. И това не се случи. Така до 15 февруари 2012г., съдът, на последна инстанция, присъди “Seawind” и товара – на екипажа. “Парус Шипинг” пак успяха да излъжат прокурорите и адвокатите, защото до края на февруари трябваше да извършат сделката. На 27 юни излезе решението да се прекрати процедурата.
Къде престоя “Seawind”?
От 28 юни 2011г. до 2 юли с.г. корабът беше на външния рейд, на дрейф и на котва. От 2 юли застана на вътрешния рейд и остана там.
Кога започна нахлуването на вода на борда?
В деня, в който процедурата бе прекратена от съда (27 юни, б.р.), при замерване установихме, че вода настъпва на кораба. Тя беше слаба и беше от един от танковете. Вечерта старши помощник-капитанът беше в болница с проблеми със сърцето, а аз излязох да оставя една помпа за осушаване на ремонт. Надявах се да започнем осушаване на единия танк. Точно след мача (от европейското футболно първенство между Португалия и Испания, б.а.) ми се обади моряка от кораба и каза, че приемаме вода в машината – много силно. Не знаеше откъде и как, но каза, че над 20 cm. над плитовете е нивото.
Какво последва?
Отидох в капитанията и вдигнах тревога. След 2-3 часа отидохме на кораба, с голяма лодка, с назначен координатор (заместник-началникът на бразилската морска администрация, б.р.). И започна голямото умуване.
Какво предложихте Вие?
Аз им казах, че имаме два изхода – или да изведем “Seawind” на брега в плитчините или в морето. Казаха ми, че не може да брега. Бразилците започнаха да се консултират и консултират. Цялата нощ премина в консултации. Накрая решихме, че ще го изкараме на брега. Сутринта обаче решението бе сменено и казаха, че ще изпомпваме. Докараха едни помпи, голямата – по-хубавата от двете, заработи, но само като мотор… Започнаха да търсят други помпи, решенията се сменяха и корабът си потъна съвсем нормално в 22:50ч. на място. Потъна с товара от 4000t гранит от 35-тонни блокове.
Решенията са се сменяли заради близостта до града?
Корабът беше в центъра на града, там направо им разбивахме курорта. Затова им казах да го вържем на един влекач и да го изведем в морето на дълбочина 1000m.
SVITZER беше наета за прехвърляне на горивото. Дали “Seawind” ще бъде изтеглен?
Засега са наети само за прехвърляне на горивото. SVITZER обаче се надява да изкара кораба. Да го нарежат на място. Бразилия не е малка държава, тя ще им плати.
Бразилия не е малка държава, а тя ще даде ли заслуженото на Станчо Савов и компания?
Освен, че Бразилия ще съди Станчо Савов, ще съди и “Парус Шипинг”. Савов или синовете му, ако припарят до бразилското въздушно или морско пространство или до нещо бразилско, най-вероятно ще бъдат арестувани. Най-много да го осъдят на затвор и да искат от България да им го предаде.
Кап. Симеонов, този рейс първи ли Ви беше за фирмата на Станчо Савов?
Преди този ме беше помолил да закарам един кораб до Суец канал. Тогава нямаше проблеми.
Затова ли се подлъгахте за втори рейс?
Не, просто отидох като приятел. Обаче той от приятелство, започна да не ми плаща въобще. Исках му част от заплатата си на четвъртия месец (500 евро, б.а.). Тогава ми се обадиха едни мутри от “Парус Шипинг” да ме питат защо изнудвам Станчо. Викам им, че си искам част от заплатата. Те обаче като гръмнати ме питат, как така си искам пари, след като му били давали за заплати и за други неща.
А къде са парите, които са били давани на Станчо Савов?
Най-вероятно в Еврофутбол, той е комарджия. Вероятно е скатал настрани много пари. Ще почне обаче да ги изплюва, защото тези хора ще си търсят парите, те няма да ги оставят така.
Каква “сметка” е натрупал Савов със сагата “Seawind”?
Около 700 000 щ. долара дължи само на екипажа. Общо за другите разходи в Бразилия се натрупват около 1,100,000 щ. долара. Бразилия има и още претенции, които са свързани с последващите операции след потъването на кораба. Това ще са най-малко още 2,000,000 щ. долара, които ще са претенция към Савов и “Парус Шипинг”.
Какви са тези хора от “Парус Шипинг” и с какво се занимават?
Техни пълномощници бяха братята Баучеви, също и бившият директор в Трансимпекс Николай Колев, един от собствениците е Иван Минков. Хора от съвсем друг бизнес. Дали цапат парите или ги перат – не знам.
Какво трябва да се промени, за да не преживяват и други моряци това, което се случи с Вас?
Трябва да се приемат две конвенции – за арест на кораба и за ипотеки. Материята, която уреждат е именно за задълженията на корабособственика. Също така са определени и приоритетите при случки като нашата. Второ – трябва да се промени Конституцията и да се въведе член I от Търновската конституция – “Всякой роб свободен става, щом стъпи на Българска територия“.
У нас в момента съществува робство, в съвсем открита форма и абсолютно необезпокоявано. Хиляди работодатели, какъвто е и нашият, си правят експерименти. Това е така, защото законите са правени именно от такива вълци. Нашето законодателство обслужва робовладелци. Съдебния процес срещу офшорки е невъзможен. И при “Хера” беше така, при “Ина” и при “Seawind” също. Офшорките затова са такива, те са направени за измама от робовладелци, измамници и трафиканти. Няма друга страна, в която работодател, който не си плаща на работниците е без наказателна отговорност, няма персонална.
Необходими са и промени в КТК.
Бяха направени промени в КТК, но те може би обслужват интересите на определени кръгове?
Винаги, нашите закони се прaвят за да обслужват определени интереси. По настоящия КТК не можеш да призовеш корабопритежател, чрез агента му. Не можеш да го призовеш и чрез капитана. Сега 6 човека отиват в съда и им разбиват делата на 6 части – после по 6 различни практики се раждат 6 различни решения. Пълен каламбур, в това отношение съдебните практики са пълен боклук. Никъде няма в КТК – глава, където да са ясно и точно регламентирани задълженията на Морска администрация, на министъра на транспорта, по преглед на трудовите конвенции, макар че са подписани от МОТ и ММО.
Дали пък целта на “Парус Шипинг” не е постигната?
Ако не бяха тези мърлячи, корабът щеше да бъде продаден още през декември (2011г., б.р.). Имаше много компании с интерес към товара, към кораба и заедно към товара с кораба. Личнo аз намерих 3 фирми. В началото на процеса, корабът струваше 700, 000 щ. долара, а товарът 920, 000 щ. долара, но при бърза продажба, последният щеше да падне на 500, 000 щ. долара.
Някъде другаде да се е случвало подобно нещо?
Ако беше станaло в Холандия, досега щеше да има присъди и затвор. Един човек можеш да го издевателстваш дълго време, много хора можеш да ги издевателстваш един път, а много хора да ги издевателстваш дълго време го има само в България.
Какво се случи със завърналите се моряци преди Вас? А, какво предстои на Вас?
Някои започнаха работа на други места, други пък са болни. Един от моряците пък ще се жени в Бразилия. Аз си имам занаят, моята е лесна, капитан лесно не умира.
[oqeygallery id=51]
Maritime.bg – България