Пак ли има корпоративни интереси, които стоят зад този законопроект? Това попита своите колеги в Народното събрание депутатът Борислав Гуцанов (БСП) по приетите на първо четене поредни промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

С тях в Закона за пристанищата следва да се имплементират някои от изискванията на европейската Директива (ЕС) 2019/883 за пристанищните приемни съоръжения за предаване на отпадъци от кораби.
Целта на измененията е да се ограничи влиянието на корабоплаването над околната среда, според Гуцанов, но в същото време с предлаганите промени се обслужват частни бизнес интереси.
Той изтъкна, че пристанищните такси са сериозно увеличени, което влияе негативно на целия сектор, а промените ще доведат и до създаване на допълнителна финансова тежест за корабособствениците.
„Леко тайно всички такси са увеличени и то сериозно“, подчерта Борислав Гуцанов.
Той настоя за задължителни промени в текста между първо и второ четене в НС и коментира, че ДП „Пристанищна инфраструктура“ няма място в измененията.
С промените се определя ролята на ДППИ в дейностите по предлагане и участието й при въвеждане на международни и европейски стандарти за управление на безопасността и качеството, за опазването на околната среда и за изискванията към персонала в пристанищата за обществен транспорт, като управителен орган на пристанищата.
Гуцанов заяви, че няма абсолютно никаква логика от включването на ДППИ, т.к. държавното предприятие няма функции по отношение на безопасността и опазването на околната среда.
Гуцанов изтъкна и притеснения, свързани с предложените промени в закона за определянето на „отпадъците от кораби“.
С измененията се планира промяна, която определя „остатъците от товари“ като „отпадъци“.
При изготвянето на измененията не е отчето, че е налице нарочен текст в директивата, с който се правят изрични разграничения в начина, по който се третират тези два отделни вида отпадъци.
„Кой го е добавил и защо го е добавил?“, попита с недоумение народният представител и изрази съмнения, че тази конкретна промяна или пропуск може да обслужва частни интереси.
„Пак ще се обслужва нещо, има друг нездрав интерес от опазването на околната среда“, обяви той и призова народните представители да се съобразят с предложенията по текста на Българска морска камара, изпратени и обсъждани в Комисията по транспорт и съобщения.
От ПП „Възраждане“ също призоваха народните представители да се съобразят с предложенията на Българска морска камара.