Към днешна дата далеч не е достигнат капацитетът на редицата пристанищни терминали, оперирани от частни и държавни пристанищни оператори у нас. Това пише в писмо на Българска морска камара (БМК) до премиера акад. Николай Денков по повод планирани транзитни жп-превози на украински зърнени товари през територията на България за Гърция. За тези планирани превози стана ясно по време на среща между премиера Денков и гръцкия му колега Кириакос Мицотакис.

Обсъжда се вариантът украинско зърно да бъде превозвано с влакове през България до гръцките пристанища, обяви премиерът Николай Денков след завръщането си от посещение в Гърция, цитиран от БНР.
От БМК настояват за провеждане на среща с премиера за изясняване на позицията на Правителството на България.
Зърнената инициатива и действалият зърнен коридор в Черно море, осигурявали износа на земеделска продукция от три украински пристанища, бяха прекратени с едностранен акт на Руската федерация на 17.07.2023 г. След ограничаване действието на горепосоченото споразумение, Руската федерация осъществи многократни удари по обекти от пристанищната инфраструктура на Украйна на Черно море и р. Дунав, които вероятно ще продължат със засилваща се интензивност, с което целенасочено се ограничават способностите на страната да реализира износ през собствени пристанищни мощности, пишат от Българска морска камара.
В писмото до акад. Денков от сдружението, обединяващо най-голям брой компании от морската индустрия, посочват и планираното ограничаване на износа на украинско зърно през терминалите на пристанище Констанца, за да бъде гарантирана реализацията на международните пазари на местната земеделската продукция. Към момента румънското пристанище Констанца е основен хъб, през който се осъществява износ на зърнени товари с произход от Украйна.
Пристанищните комплекси във Варна, Бургас и Русе са свързани с националната и международна железопътна инфраструктура, а близостта на Украйна е предпоставка за използване на свободния им капацитет за транзитиране на украинска земеделска продукция, респективно за генериране на приходи за българската икономика. Допълнителните обеми от товари биха могли да аргументират нови инвестиции и дадат бърз растеж на регионите ни, подчертават от Българска морска камара.
Реализацията на железопътен превоз на земеделска продукция с произход от Украйна до пристанища на територията на Република Гърция, подкрепян от правителството на Република България, е в ущърб на българската морска индустрия, пристанищен сектор и икономика, предупреждават от БМК.
Допълнителният сухопътен транзит до гръцки пристанища води до ръст на транспортните разходи и оскъпяване на хранителните продукти, които следва да достигнат до трети пазари и това създава реална предпоставка Руската федерация да извлече полза от подобна ситуация, според официално изявление на еврокомисаря по земеделието Януш Войчеховски.
От Българска морска камара обявяват готовност да съдействат на Министерския съвет на Република България и Министерството на транспорта и съобщенията в установяването на “коридор на солидарността“ до пристанищните терминали в страната, включително при разработването на проекти за целево финансиране от Европейския съюз за разширяване на капацитета и пристанищните мощности у нас за обработка на товари с произход от Украйна.