
Сериозни изменения ще претърпи проектът за придобиване на новопостроен кораб за търсене и спасяване в отговорния район на България в Черно море, научи Maritime.bg.
Припомняме, че преди две години бе обявена инициатива за придобиване на нов спасителен кораб. Държавата планираше да получи средства за неговото строителство през фондовете на Европейския съюз.
Нуждата от подобен плавателен съд стана видима след инцидента с моторен кораб VERA SU край защитена местност „Яйлата“, при който стана ясна липсата на достатъчно сили и средства за справяне с последиците от по-мащабни инциденти в наши води.
През 2021 г. от Министерството на транспорта и съобщенията обявиха възможност за осигуряване на средства за проекта по Програма „Транспортна свързаност“, а по-късно държавата през морската си агенция обяви обществена поръчка, която трябваше да определи основните тактико-технически характеристики на бъдещия нов кораб. Трябваше да бъде извършена и оценка за нужните средства за строителство.
Оказва се, че свободни средства по програмата за нов кораб няма, което на практика обрича проекта.
Въпреки това по обществена поръчка за близо 1,1 млн. лева без ДДС, бяха възложени „консултантски услуги за постигане на съответствие с изискванията на международните инструменти по безопасност на корабоплаването и опазване на околната среда от замърсяване от кораби“.
За момента по този проект също няма публично известни резултати.
Решение за търсенето и спасяването в отговорния район на България в Черно море ще се търси с изготвянето на процедури за действие, които включват всички налични средства на Морска администрация, Военноморските сили и Главна дирекция „Гранична полиция“.
България не се отказва от придобиването на средства за целите на търсенето и спасяването, но ще се върви към оптимизация на наличните ресурси. Към момента няма да има възможност за придобиване на нов голям спасителен кораб, но ще се търсят варианти за осигуряване на средства за два по-малки плавателни съда.
Припомняме, че последният български спасителен кораб ПЕРУН бе продаден на търг и нарязан на скрап в Турция. Тогава държавата обяви, че няма средства за възстановяването му.
В същото време страната успя да осигури строителството на новия гранично-полицейски кораб БАЛЧИК, който също ще бъде активиран в операции по търсене и спасяване на море, както и да осигури близо 15 млн. лева за 40-годишен кораб за полярни експедиции.
От над десетилетие морската неправителствена организация „БУЛСАР“ предупреждава, че България има нужда от нови средства за търсене и спасяване на море. Преди 3 години организацията протестира срещу продажбата на ПЕРУН, обявявайки: „Само Господ пази България от голям инцидент в Черно море“.
Междувременно Румъния спусна на вода два нови спасителни кораба, построени с пари от ЕС.