
Стотици милиарди долари са нужни за зелен преход на корабоплаването, предупреждава ООН в нов подробен доклад за бъдещото на индустрията. „Преглед на морския транспорт“ е доклад в 126 страници, публикуван от UNCTAD, в който се анализират различни статистически данни, но и се дават важни насоки за „зеления курс“ на шипинга.
В доклада се отчита, че средната възраст на търговските кораби в началото на 2023 г. е 22,2 години. Освен това, повече от половината от световния флот е на възраст над 15 години.
UNCTAD призова за „справедлив преход“ към декарбонизирана корабна индустрия в своя преглед, подчертавайки належащата нужда от по-чисти горива, цифрови решения и справедлив преход за борба с продължаващите въглеродни емисии и регулаторната несигурност в индустрията.
Агенцията на ООН съобщи, че ще са необходими допълнителни между 8 и 28 милиарда долара годишно за декарбонизация на корабите до 2050 г. и още по-значителни инвестиции, вариращи от 28 до 90 милиарда долара годишно за разработване на инфраструктура за 100% въглеродно неутрални горива до 2050 г.
За да се осигури справедлив преход, UNCTAD призова за универсална регулаторна рамка, приложима за всички кораби, независимо от техните флагове, собственост или оперативни зони, като по този начин се избягва процесът на декарбонизация с две скорости и се поддържат равни условия.
Прегледът също така анализира променящите се глобални търговски модели и въздействието на събития като войната в Украйна.
Вижте цялото съдържание на доклада:
rmt2023_en