Синдикати: При концесия на Порт Варна следват съкращения

Голяма част от работниците на пристанище Варна ще бъдат съкратени, ако то се концесионира.  Това прогнозират синдикатите на порта и именно това е в основата на противопоставянето им за отдаването му за стопанисване на частник. Според Тимка Филчева, председател на синдикалната структура на КНСБ на пристанище Варна-изток, след концесията освен орязване на щата ще паднат и възнагражденията.Основание за подобни предположения по безспорен начин могат да се намерят, ако се погледне какво се случи с досега концесионираните пристанища – „Леспорт“, Балчик и Свищов, аргументира се Филчева.

По думите й ангажиментите към персонала ще бъдат спазени, докато изтече действащият Колективен трудов договор. След това работниците няма да са защитени, защото той няма да се поднови и те няма да могат да се ползват от социални придобивки, а много от тях дори ще бъдат освободени. Засега не може да се прогнозира какъв процент от служителите на пристанището ще загубят работата си, но със сигурност такива ще има, уверени са от синдикатите. Ето защо те настояват за свои представители в групата, която движи плановете за концесията, за да се гарантира, че числеността на персонала ще бъде запазена. Те искат и да се изясни какво точно ще се отдава на частник – цялото пристанище или Варна-изток и Варна-запад поотделно.

Работниците чувстват несигурност заради информационно затъмнение 
Мотивът за изграждане на нови терминали също не е достатъчно издържан пред синдикатите. Според тях не може да се говори за концесия, без да се знае срещу какво точно ще е тя. Разнобоят в действията и думите на централната и общинската власт създават допълнителна несигурност сред работниците и техните представители. Искаме да знаем какво се предвижда да се случва, каза Филчева. Тя припомни, че докато от София говорят за строителство на нови терминали на острова, от общината категорично се противопоставят на тези планове. Хората искат да знаят ще има ли в крайна сметка единна позиция по въпроса.

Като цяло работите на управляващите и на ръководството на порта са забулени в мъгла. Информацията кои точно компании проявяват интерес към концесията също се пази в строга секретност. Против концесията се обявиха социалистите. Лидерът на БСП в града Борислав Гуцанов заяви, че отдаването на пристанища Варна-изток и Варна-запад на концесия ще бъде най-голямата кражба. Порт Варна-запад е създаден като обслужващ химическите заводи. Ако бъде отдаден на концесия, на практика ще бъдат поставени бариери на вход и изход, смята Гуцанов. Шефът на порта и спряган за кандидат на ГЕРБ за кмет Данаил Папазов пък контрира, че тази евентуална сделка не може да се нарече кражба. / в-к „Народно дело“

maritime.port.bg – България

варнаконцесияпристанищесиндикатисъкращения