Черноморски контейнерен растеж в пет страни (анализ)

1 956 268 TEU са обработени в контейнерните терминали на Черно море – в Украйна, Румъния, Русия, България и Грузия, за първите девет месеца на годината.

Това сочат статистическите данни на украинската компания Informall. От анализаторското бюро уточниха за Maritime.bg, че броят на обработените единици включва празните контейнери, но не и трансбордираните.

Общото увеличение на товарооборота на терминалите в петте страни достига 10,95%, в сравнение със същия период за миналата година. Обработени са 1 359 562 пълни TEU.

Най-голямо увеличение се отчита в Украйна и Румъния. Нашите терминали отчетоха лек спад за първата половина на годината, но три месеца по-късно – нивата са леко увеличени, информират от Informall.

През отчетния период 61,66% от обработените контейнери са били предназначени за вътрешните пазари, а 38,34% са  износени.

Според анализаторите на украинското бюро 69,50% от контейнерите са били пълни, а останалите 30,50% – празни.

Експортът за петте страни на Черно море се е увеличил с 17,76% в сравнение с 2012 година. Най-високите граници на този показател са отчетени в Украйна (53,35%) и Румъния (22,80%). Спад има в Русия, Грузия и България. Вносът в региона се е увеличил със 7,11%, основно благодарение на Русия (13,02%).

У нас са обработени най-малко контейнери в сравнение с останалите страни на Черно море. От общия обем обработени единици на родните пристанища се падат едва 7,67%, за Украйна – 34,15%, Русия (Черно море) – 25,16%, Румъния – 20,94% и Грузия – 12,08%.

Петте най-големи контейнерни терминали в региона са запазили позициите си през първите девет месеца на годината. Това са – DPW (Констанца, Румъния), HPC Ukraine (Одеса, Украйна), Novoroslesexport (Новоросийск, Русия), CTI (Иличовск, Украйна), APMT Poti (Грузия). Всички, без CTI, отчитат увеличение. 

Няма промяна и в лидерската петорка на превозвачите. И сега тя има следния вид – MSC, Maersk Line, ZIM и CMA CGM. Споменатите превозвачи държат 64,06% от пазара. От средата на септември бяха възстановени услугите на участниците в алианс G6 (Hapag Lloyd, OOCL, MOL, NYK, HMM и APL). В момента пазарният им дял е увеличен от 7,37% до 10,52%.

| Вижте още: Контейнерните ни терминали са извън Топ 5 в Черно море

*За достоверността на данните отговорност носи Informall.

Maritime.bg – Курс

контейнерни терминалипристанищаЧерно море