Пристанищата на ЕС претоварват огромни количества руски газ за трети страни

Европейският съюз се стреми да ограничи употребата на руски газ след нахлуването на Руската федерация в Украйна. Анализ на Института по енергийна икономика (IEEFA) обаче отчита ръст на вноса на руски втечнен природен газ, като някои страни позволяват на своите пристанищни оператори да го трансбордират и реекспортират.

Пристанищата на ЕС претоварват 21% от руския LNG за други страни, според IEEFA.

От януари до септември това са 17,8 млрд. куб. м. руски втечнен природен газ, пристигащ в ЕС, който е претоварен на кораби за страни извън блока, включително Китай, Япония и Бангладеш.

За разлика от въглищата и петрола, руският газ не е обект на санкции от ЕС, въпреки че трансбордирането му е забранено във Великобритания и Холандия.

Данните на IEEFA показват, че руският LNG, доставян в ЕС, обикновено се прехвърля между танкери в Белгия, Франция и Испания, преди да бъде изнесен за купувачи на други континенти.

Пристанищата в Белгия, Испания и Франция продължават да получават значителни количества газ от Yamal LNG, чиито акционери включват руската „Новатек“ (50,1%), френската Total (20%), китайските CNPC (20%) и Silk Road Fund (9,9%).

През 2023 г. пристанищата Зеебрюге в Белгия и Монтоар дьо Бретан във Франция са обработили най-много LNG от Русия в ЕС.

Русия увеличи износа на петрол за Китай по Северния морски път

Износът на петрол от Русия за Китай по най-краткия маршрут – през Арктика – достигна рекордно ниво през 2023 г., пишат анализаторите на S&P Global. Ледените полета по Северния морски път обаче правят много трудно прогнозирането кога ще пристигнат товарите и това е ключов проблем за увеличаване на търговията по този маршрут.

Тази година средното време за доставка на петрол до пристанищата на Китай от Приморск и Мурманск по Северния морски път беше съответно 40 и 27 дни, в сравнение с нужните 50 дни, когато се извършва преход по традиционния южен маршрут. Въпреки това обаче, продължителността на преходите по СМП варира значително във времето, което поставя под съмнение надеждността, отбелязва порталът ProFinance.

През тазгодишния летен сезон – когато арктическият лед се оттегли – Русия е изнесла 10,4 милиона барела петрол за Китай с 13 кораба от арктически и балтийски пристанища, според S&P Global. Миналата година по този маршрут премина само един танкер с 484 хиляди барела руски петрол на борда, а през 2019 г., когато започна търговският транспорт, обемът на доставките на петрол възлезе на 2,2 милиона барела.

Въпреки огромното увеличение на доставките на руски петрол през Северния морски път, те все още представляват малък дял от реализирания износ от 1 милион барела на ден за Китай през Суецкия канал.

Коментари (0)
Коментирай