Кап. Станислав Стоянов оглави Българската асоциация на морските капитани

К.д.п. Станислав Стоянов е избран за председател на Българската асоциация на морските капитани (БАМК). Това стана на последното Общо събрание на асоциацията, което се проведе на 10 април. Той е член е на УС на БАМК от 2019 г.  Досегашният председател к.д.п. Иван Цонев беше два мандата на този пост. 

Кап. Станислав Стоянов е роден през 1969 г. във Варна. Семейството му е свързано с морето: баща му е бил домакин на пътнически кораб, след което се занимава с частен бизнес, включително снабдяване на кораби, брат му e плавал в различни корабни компании. През 1992 г. завършва магистратура „Корабоводене“ във ВВМУ „Никола Й. Вапцаров“, а през 2005 г. – още една по специалност „Право“. Плава на различни типове кораби на БМФ, последните години като капитан на най-големите на Параходството по това време – 38000 DWТ. През 2008 г. става старши суперинтендант в сектор „Инспекционна дейност“, след което е навигационен старши суперинтендант като отговаря за големите кораби на БМФ, 2 години е старши специалист в отдел „Застраховки и рекламации“. След това е поканен в направление „Управление на безопасността и качеството (УБК)“ към Параходството като старши суперинтендант, а от 2014 г. е ръководител сектор „Безопасност на корабоплаването“ и е заместник-ръководител на направление УБК, Dep. DPA. Изпълнява и длъжностите ISM, ISPS, ISO 9001, ISO14001 одитор. 

-В какво състояние поемате  Асоциацията?

– Финансово е обезпечена от членския внос и дарения. Поемам я и в добро организационно състояние. Имаме увеличение на членския състав, като през последните две години влязоха нови 15 членове – действащи капитани, също и ветерани с богат опит. Общо сме около 73 човека, като голяма част от тях са действащи капитани, някои от тях в момента са на рейсове.

– Какви са плановете на новия председател?

– Искаме да развиваме две основни направления на Асоциацията. Едното е защита интересите на нашите членове капитани. Затова сме привлекли трима юридически съветника. Двама от тях са специализирани в морското право и международно частно право, работили са в Китай, Белгия, Нидерландия, а третият е завършил ВВМУ „Никола Й. Вапцаров“ и след това право. Идеята е по всяко време на денонощието всеки капитан да може да се обади за съвет на тези юридически съветници. 

По предложение на кап Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морски капитани (CESMA) и Морски посланик на добра воля на Международната морска организация за България, създаваме отделен паричен фонд. Той ще служи за подпомагане на изпаднали в затруднение капитани, както по време на упражняване на своята професия, така и когато са брега. Имаме позиции в национален и международен план.

–  Какво можете да направите за двамата български моряци на борда на отвлечения автомобиловоз „Galaxy Leader“? 

– Асоциацията има опит в подпомагането на капитани в подобно затруднено положение. Например, тя много допринесе на освобождаването на кап. Светлозар Собаджиев, който беше в затвор в Панама. Сега приехме декларация и петиция в подкрепа на капитана на „Galaxy Leader  и старши помощник-капитана на кораба, които са българи. В тази връзка представители на Управителния съвет на БАМК бяха приети в Президентството.

Друго направление, което искаме да развием е създаването на допълнителна информационна среда за капитаните членове на БАМК. В тази връзка е и наложената практика да правим презентации по професионална тема. За това искам да благодарим на Морско училище за предоставеното домакинство за срещи със специалисти в областта на корабоплаването, морското право, морския бизнес и история. През миналата година имахме такива презентации, които обхващаха сферите на изкуствения интелект, актуални инциденти и аварии, статуса на изкуствените острови в Южнокитайско море и отражението им върху корабоплаването. Беше разгледана и темата за застрашаването на сигурността на корабоплаването. Интересна презентация изнесе и професор Христо Смоленов относно древната цивилизация Варна. Целта ни е да развиваме още повече сайта на БАМК и присъствието ни в професионалните сайтове и групи. 

Продължаваме и с форумите на професионална тема, които са с международно участие. Най- голямото събитие, на което Варна стана домакин през миналата година, беше годишната генерална асамблея на Европейската конфедерацията на асоциациите на морските капитани (CESMA). Имаше участие от 12 държави. Мотото на асамблеята беше „Зелени технологии – бъдеще и устойчивост“. Тя се разви в два панела, като основен домакин бе Морско училище. Реално събрахме на едно място морския бизнес, морските учебни заведения и държавните органи, свързани с морския отрасъл. Отзивите в Европа за годишната генерална асамблея на CESMA – Варна 2023 са отлични. 

Имаме план и в момента започва подготовката за провеждане на международен морски форум, който организираме във Варна на 25 юни по време на Деня на моряка. Неговата тема ще бъде развитието на корабоплаването, отчитайки новите предизвикателства свързани с екологичните изисквания и проблемите със сигурността.

Тук само ще вмъкна, че асоциацията активно участва като учредител на фондация „Морски съдби“ по реализиране на проекта за Паметник на моряка във Варна. 

Особено място в нашата дейност е и работата с младите хора. Създали сме младежка секция с ученици от Варненска морска гимназия „Св. Николай Чудотворец.“ Работим със студентския съвет на ВВМУ по подготовката студенти и курсанти да се присъединят към младежката секция на нашата асоциация, планираме и работа с ученици от 5-и и 6-и клас .

Целта на всички тези дейности е не само защита на членовете Българската асоциация на морските капитани, но и да помогнем за развитието на българската морската общност и морски бизнес.

Коментари (0)
Коментирай