Морската трудова конвенция влиза в сила догодина

България бе сред първите страни ратифицирали конвенцията. MLC 2006 влиза в сила на 20.08.2013г.

Международната организация на труда (ILO) получи тридесетата ратификация на Морската трудова конвенция, 2006 (MLC, 2006). Това е последното условие за първия глобален стандарт, който ще засегне корабоплаването.

«Това е чудесна новина за моряците по света, които са повече от 1,2 млн. души», заяви генералният директор на ILO Хуан Сомавиа. По думите на Сомовиа, MLC 2006 е мечта за ILO още от 20-те години на миналия век. Той изрази своята благодарност на морската общност по целия свят, че е осъществила тази мечта.

«ИА „Морска администрация“, която участва активно още от 2002 г. в процеса на разработване, приемане, подписване и ратифициране на Морската трудова конвенция от 2006 г. приветства новината за нейното влизане в сила от м. август 2013 година, обявена от Международната организация на труда. Още през есента на 2006 година ИАМА организира 2 семинара – първи международен семинар във връзка с новоприетата Конвенция и трипартитен национален семинар по изготвяне на сравнителен анализ на националното законодателство с изискванията на Конвенцията. През м. януари 2010 г. със заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията беше назначена работна група със задача да изготви предложение за изменения и допълнения в нормативната уредба, с цел привеждането й в пълно съответствие с изискванията на Морската трудова конвенция от 2006 година. В изпълнение на заповедта, работната група изготви 4 проекта за изменения и допълнения на наредби. Въпреки свършеното до момента, предстои още много и сериозна работа по цялостната подготовка за ефективното приложение на Конвенцията от м. август 2013 г., в това число транспонирането на разработваните в момента на европейско ниво 2 директиви, свързани с Глава Пета на Конвенцията. В кратък срок следва да се изготви времеви график на дейностите и мерките по въвеждането в сила на законодателството, който в духа на утвърдената традиция и добра практика ще бъде обсъден със социалните партньори – корабособственици и моряци», каза пред Maritime.bg изпълнителният директор на ИА „Морска администрация, к.д.п. Сергей Църнаклийски.

Морската трудова конвенция беше приета единодушно през 2006г., но имаше две изисквания, които възпрепятстваха влизането й в сила. Ратифицирането й от Руската федерация и Филипините изпълни изискването най-малко 30 страни членки на ILО да са я приели. Другото изискване – страните приели конвенцията да представляват 33% от световния грос тонаж, бе изпълнено още през 2009 година.

В момента страните ратифицирали MLC 2006 представляват 60% от световния корабен тонаж. Това означава, че повече от 50% от всички моряци по света ще попаднат под „покритието” на конвенцията. «Това е забележително постижение», каза генералният директор на ILО.

Конвенцията MLC 2006 определя минималните изисквания за почти всички акпекти на условията на труд на моряците, включително начините на наемане, разпределението на работните и почивните часове, условията за живот на борда, условията за отдих, медицинското обслужване, социална и социално-осигурителна защита и много други.

Морската трудова конвенция е ратифицирана от Либерия, Маршалските острови, Бахамските острови, Панама, Норвегия, Босна и Херцеговина, Испания, Хърватска, България, Канада, Сейнт Винсънт и Гренадини, Швейцария, Бенин, Сингапур, Дания, Антигуа и Барбуда, Латвия, Люксембург, Кирибати, Холандия, Австралия , Сейнт Китс и Невис, Тувалу, Того, Полша, Палау, Швеция, Кипър, Руската федерация и Филипините.

Още по темата:
» К.д.п. Андриян Евтимов: Морската трудова конвенция може да засили недостига на морски кадри

» Краят на некоректните отношения идва с Морската трудова конвенция 

Maritime.bg – Морска политика

MLC 2006иамаМорска трудова конвенция