Иван Костов: Концесията на Пристанище Варна може да бъде обявена до края на годината

Най-вероятно още до края на тази година Министерството на транспорта и информационните технологии ще обяви процедура за отдаване на концесия на варненското пристанище. Това каза днес лидерът на ДСБ Иван Костов, предаде Дневник. По думите му той вече няколко пъти е имал срещи, посветени на тази тема с посланика на Китай у нас Гуо Йеджоу и министър Ивайло Московски.

„Информирал съм за разговорите си министъра на транспорта и информационните технологии и той заяви готовност за посещение в Китай при първа възможност, за да бъдат обсъдени варианти за реализирането на китайските инвестиционни намерения във варненското пристанище“, каза Иван Костов.

Както при последното си посещение във Варна в средата на лятото т.г. лидерът на ДСБ отново повтори, че има засилен интерес към концесионирането на порта от страна на няколко от най-големите китайски инвеститори в сектора. Тогава той информира, че експертна група на ДСБ е посетила Китай, където се е срещнала с високопоставени членове на правителството. „От китайска страна ни увериха, че са готови да подкрепят голям стратегически инвестиционен проект в България“, каза тогава Костов.

Днес във Варна той отново повтори и че делегацията на ДСБ е осъществила срещи, по време на които е станало ясно, че трима потенциални инвеститори, единият от които най-голямото пристанище в Китай проявяват сериозен интерес към пристанището във Варна. Така без да назове конкретни имена той подсказа, че най-сериозни намерения към евентуален концесионен договор за порта има компанията, управляваща пристанище Шанхай.

Според лидера на ДСБ стратегическият инвеститор във варненското пристанище трябва да бъде в състояние да се възползва от факта, че ще има възможност да оперира на външната морска граница на Европейския съюз с товари, идващи от страни с бързоразвиващи се икономики като Китай, Индия, Турция и Русия.

По мнението на Костов бъдещият концесионер на пристанището във Варна трябва може да увеличи товарите и по р. Дунав, като по този начин допринесе за икономическото развитие русенския регион. „Считаме, че при успешно проведена концесионна процедура, във Варна може да бъде привлечен инвеститор, който да е в състояние да увеличи до 5 пъти товарооборота на пристанището“, каза още Иван Костов. По думите му задължение на бъдещия концесионер трябва да бъде не само развитието на сега действащата част от порта, но и разширяването на пристанище Варна – Запад.

„По наши сметки оценката, която правителството ще представи при стартирането на поцедурата за концесия на Пристанище Варна ще е не по-малка от 560 млн. евро“, съобщи Иван Костов.

За инвеститорски интерес от страна на китайски компании към пристанище Варна говори и по време на посещението си в града през април т.г. посланикът на страната у нас Гуо Йеджоу. Тогава изпълнителният директор на пристанището Данаил Папазов каза, че за първите четири месеца на Варна е отбелязала ръст на товарите, пристигнали по море от 20% спрямо същия период на 2011 г., която бе сочена като най-добрата за порта в 106-годишна му история. По данни на дружеството в началото на тази година през пристанището във Варна са преминали три пъти повече товари, отколкото през бургаското.

Пак през април, по време на едно от посещенията си в града, за интерес към концесионирането на пристанището от страна на германски инвеститори съобщи и посланикът на Федералната република у нас Матиас Хьопфнер.

Снимка: Архив, Maritime.bg

Maritime.bg – България

Иван КостовконцесияПристанище Варна