Екипажът на „Фери топ 1“ виновен за инцидента

Взети са всички мерки и не е допуснат разлив на нефтени продукти след потъването на моторен кораб „Фери Топ 1” в лимана на пристанище Русе. Това е сред заключенията на сформираната от Изпълнителна агенция „Морска администрация” комисия за разследване причините на инцидента.

Плавателният съд потъна в началото на месец ноември. Според заключенията на комисията инцидентът се е случил на 7 ноември, когато корабът е пътувал натоварен с 980 тона дървени трупи към пристанище Русе. Екипажът на плавателния съд е отговарял на изискванията, като никой от тях не е бил под въздействието на алкохол или други упойващи средства. Според показанията на всички, които са били на борда, е бил усетен удар от неизвестен плаващ подводен предмет около 16:30 часа. Комисията счита, че това е причинило пробойна в подводната част на корпуса, което не е могло да бъде установено на място и корабът е продължил плаването си към порт Русе.

Постъпването на водата е установено около 2 часа на 8 ноември, когато корабът е в лимана на пристанище Русе. Вместо да уведоми компетентните служби, екипажът опитва да се справи сам със ситуацията, като по този начин до сутринта нахлува значително количество вода. Корабособственикът уведомява Морска администрация за инцидента на 9 ноември. Веднага са взети мерки и лиманът е ограден, като по този начин е предотвратена опасност от разлив на нефтени продукти в реката. Изпратени са инспектори на място, за да наблюдават процеса по изпомпване на водата, но около 14:00 часа на 10 ноември корабът се пречупва при предполагаемото място на пробойната и потъва.

Изпуснати са нефтени смеси от машинното отделение във водата, но благодарение на взетите мерки от Морска администрация те остават в лимана на пристанището. Осигурен е специализиран кораб от Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав” за почистване на района. Осигурени са и бонови ограждания около потъналия кораб. Водата в лимана на пристанището е обработвана с дисперсанти до окончателното й прочистване.

Според комисията са допуснати грешки при действията на екипажа, които са забавили реакцията на компетентните служби, а не добре координираните действия по изпомпване на водата от плавателния съд са причинили неговото пречупване и потъване. За всички констатирани нарушения ще бъдат съставени актове.

Maritime.bg – България / Дунав