К.д.п. Герчев: Не е истина, че няма пари за възстановяването на „Перун“

По повод публикация в Maritime.bg – Държавата няма пари за възстановяване на „Перун“, председателят на сдружение „Булсар“, к.д.п. Никифор Герчев, изпрати в редакцията своята и позицията на сдружението, която публикуваме без редакторска намеса.
[hr style=“single“]

К.д.п. Никифор Герчев

Във връзка с изказване на г-н Борислав Гуцанов пред ръководството на варненския бранш на „Националния съюз на превозвачите”, на която среща, е коментиран проблем засягащ възстановяване на националната морска спасителна служба, споменато е и моето име, искам да споделя следното:

Първо благодаря на г-н Гуцанов за добрите думи казани по мой адрес, но свързването на името ми с мнения, че възстановяването на многофункционалния кораб «Перун» е «носталгия», както и приказки от рода «по-добре да се купи «спасителен кораб от нова генерация», «държавата няма пари за ремонта на кораба» и серия други «причини», не помагат с нищо за решаване на проблема с колапса в националното морско спасяване и са опит за налагане на неверни представи и заблуждения сред обществото ни.

Освен това, крайно не тактично е, в момент в който „Междуведомствена експертна работна група” работи по този проблем, да се правят изявления по темата от отговорни фактори и по този начин индиректно да насаждат на членовете на експертната работна група, своите становища слагайки „каруцата пред коня”.

Подобен подход може да се разчете като опит за налагане на позиция.

Темата с възстановяването на многофункционалния спасителен кораб «Перун» – единствената ни морска спасителната единица, която реално може да осигури международните ни задължения в сферата на морското спасяване в ¾ от отговорния ни район е с 6 годишна история, от времето когато МТИТС-ИАМА се опитаха да го продадат на цената на един апартамент, пак със същата теза:  «ремонта му щял да струва много пари, с които държавата не разполагала».

Освен, че подобна теза е жалка, но тя показва и некомпетентност по изпълнение на международни ангажименти и неуважение на собствените ни закони. Аз лично не считам, че необходимостта да се изпращат военни формирования зад граница, за изпълнение на международни ангажименти на държавата, е по важно от изпълнение пак на международни задължения, по осигуряване на морска безопасност в морските пространства на България.

В последно време започна да се говори за «закупуване на спасителен кораб от нова генерация», това споменава и г-н Гуцанов, само, че тези които говорят това, пропускат да се запознаят със заданието и техническите им параметри.

За тях господата от МТИТС и ИАМА много добре знаят, че аз безвъзмездно им разработих напълно развърнато задание. Ако бяха вникнали по внимателно щяха да разберат, че новият кораб е необходимото допълнение за качествено осигуряване на морското спасяване в нашия отговорен район и той заедно с «Перун» и «Мизар», биха могли да оформят гръбнака на възстановената ни морска спасителна служба. Но новият кораб няма възможностите на уникалния «Перун», той не може да гаси пожари на кораби, а на яхти, не може да провлачва аварирали кораби, а малки корита, той е целево насочен основно за хуманитарно спасяване във всякакви хидрометео условия.

Освен това целта не е да се закупи кораб, а проект и построяването да стане в наш завод, за да се помогне и на родното корабостроене и ремонт. Добре, но след като няма пари за ремонт на «Перун», откъде пари за нов кораб?

Между другото за закупуване на адекватен на «Перун» спасител, трябват около 35 млн евро. Нещо не им се вързват твърденията. Ако това което говорят тези господа е вярно, логично следва да бъде извършено следното действие: Правителството да предложи на НС, да се започне веднага процедура за денонсиране на редица ратифицирани по парламентарен път морски конвенции, между които тази на ООН по морско право,  на ИМО Конвенцията за откритото море, Конвенцията по морско търсене и спасяване и други.

Това е достойния начин, защото тогава  чуждестранните мореплаватели ще са наясно какво ги чака, когато корабите им преминават през нашия район, особено големите пътнически с по над 1000 души на борда.

Стиска ли му на някого да предложи да се извърши това? Но, ако не се започне процедура по денонсиране, следва веднага да се започне изпълнение на задълженията си, така както международната морска общност го върши при инцидент с български кораби и/или наши моряци и пасажери в световния океан – спускат се, да ги спасяват без да говорят,  че нямат пари за това. А ако някоя спасителна служба по света не го стори, медиите ни справедливо ще проглушат ефира за нечовешко отношение, неизпълнение на международни задължения, граждански дълг и т.н.

Питам, не следва ли да мерим с един и същ аршин, или да я караме по прословутото ни дебелоочие, например: да ползваме системата за космическо спасяване «Коспас-Сарсат», без да имаме ангажимент към нея. България като, че ли е една от малкото останали страни в света, която хитрува по Бай Ганьовски.

Украинският кораб-близнак на „Перун“ – „Сапфир”, след класов ремонт

В Черноморския регион например, Украйна като му дойде времето за ремонт, веднага възстанови спасителния си кораб близнак на «Перун». Преструктурира морската си спасителна служба и я прехвърли към друго министерство с цел разграничаване на контрола от изпълнението. Русия построи и въведе в експлоатация, нов модер многофункционален спасител. Румъния с по малък от нас по размери отговорен район, има два многофункционални спасителни кораба, дори по мощни от «Перун», които поддържа в изправност, нещо повече през миналата година единият от тях беше модернизиран за 6.4. милиона евро, комай с евро средства.

И още един съвсем пресен пример от Румъния само преди няколко дни. Цитирам извадка от медийното пространство: Румънският  министър Раду Строе подаде оставка вчера след обществени протести във връзка с бавна спасителна операция след самолетна катастрофа в понеделник-20 януари 2014 г.”.

Полски спасителни кораби. Многофункционален и SAR спасител от нова генерация (дясно)

Така трябва да постъпват достойните хора. Така, че уважаеми господа, не ни заблуждавайте, че няма пари.

Спасител „Кареев“ (Русия)

МВР закупува пожарна техника за 150 милиона, МЗ осигурява линейки за нуждите на бърза помощ. У нас и в другите страни се намират средства, а МТИТС, подкрепяно от  политици (?) си знае своето : Няма пари!

Уважаеми господа, така както доведохте морското ни спасяване до колапс, благодарение на неадекватни решения и асимилация, така сега намерете пари и незабавно предприемете действия за възстановяване на морската спасителна служба.

RSVOM плати 6,4 милиона евро за модернизиране на спасителен кораб „Hercules“

Истината за непонятното (само на външен вид), неградивно упорство на отговорните институции по коментираните теми е, че с отвличащи от същността на проблема становища и тези, някои се опиват да ни омагьосат и да прикрият безобразията, корупционни практики на предидущи управляващи от доста години насам.

И всичко това се върши спокойно и преднамерено, вървейки по костите на загиналите в нашия район хора и в бъдеще обречените да загинат такива. Ние считаме, че следва достойно да изпълняваме задълженията си, да бъдем лоялни, милосърдни и достойни граждани на световното морско общество.

Такова е становището на морските доброволци от «БУЛСАР», от чието име и по поръчение, вземам това отношение по темата за българско морско спасяване. Демократичните общества имат два много важни признака: пазарна икономика и граждански контрол. Нашата роля и задача в такова време е да бъдем коректив на Държавата и колкото и да ни пренебрегват, мачкат, пречат да съществуваме, няма да спрем да се борим, за адекватна защита на човешкия живот и екологията в нашите морски пространства. Такава е нашата мисия и кауза, която не се продава, на нея може само да се служи безкористно.

к.д.п. Никифор Герчев, председател БУЛСАР

Maritime.bg – Курс

борислав гуцановбулсарникифор герчев
Коментари (12)
Коментирай
  • spasitel

    Хубава организация е BULSAR , но нещо няма членове в регистъра.

  • Превозвач

    Този „Национален съюз на превозвачите” и той е „въздух“…

  • Капитан

    К-н Герчев,

    Струва ми се че във вашата статия има много повече личен интерес отколкото желание за нашето спасяване.
    Аз никога не съм се надявал че страните от третият свят където се намираме и ние, ще могат де предложат качествена спасителна операция. Ако сте запознат със случая MSC Napoli ще видите че дори и една Англия за малко да се провали с недостатъчно гориво за хеликоптера.
    Аз лично като колега Ви моля да не се опитвате да извличате облаги на наш гръб. Заповядайте в морето и правете предложенията от там, а не от мекото кресло където сте седнали.
    И за в бъдеще, бих помолил за такива неща да се допитват до истински капитани, а не до канцеларски плъхове забравили отдавна вкусът на океанската вода.
    Благодаря за вниманието
    к-н ПП

    • Харалампи

      + 1

  • Sofianski

    Герчев е нагъл, подъл гьонсурат, който цял живот е бил на държавна хранилка.Всяка негова изява е свързана със защита на неговите користни цели!!!!А именно – от къде ще може да прилапа някой лев.За тази цел, той е готов да се гаври с човешката трагедия на загиналите и техните роднини.Най – перверзно да говори за хуманитарно спасяване ,а в същото време да задава въпроса „А кой ще плаща мастрафа?“.Е те това е този самозван „спасител“.Но нима морската общественост не знаем какво представлява тази личност, но е учудващ факта, как го търпим тооолкова години?

  • saferchev

    Герчев никой не може да го озапти.Той е велик манипулатор.Милият той!!!Последният мохикан и радетел за спасяване на човешки живот!!!Каква върховна мерзост!!!Някой може ли да посочи точно,колко и кои спасителни операции са проведени под негово ръководство?Ама найстина проведени и този мерзавец да е поел отговорност за това!!!Ако и преди и сега имахме държава,този Устап Бендер отдавна трябваше да лежи в затвора!!!И стига сте го капитаносвали този самозванец,ами погледнете морящкият му картон,за да видите колко му е моряклака на този самозванец!!!!

  • Тодор

    По-добре нов спасителен кораб с финансиране от ЕС, отколкото ремонт на „Перун“

    • До идиота писал всички коментари по-горе

      До идиота писал почти всички коментари по-горе – Добре, Герчев е глупак, интригант, гьонсурат, а ти какво предлагаш?

      @Тодор – напълно съм съгласен. Само че в новата ОП „Транспорт“ има заложени само средства за драгажни работи по Дунав с цел лапане на пари. Нито дума за кораб.

      • Saferchev

        Идиот си ти и приятелчето ти Герчев.Ха,ха,ха.Спукай се от яд.Герчев ще си отиде съвсем безславно от сцената.Помни ми думата ИДИОТЕ!!!!

  • НИКИФОР

    Цялата тази клика – Герчев, Максим Петков,Богдан Богданов и оня пезевенк на моряшкият професионален съюз Вълков , трябва да бъдат затворени в психиатрична клиника!!! Жалкото е, че това е кликата около настоящият министър на транспорта, което означава че водният ни транспорт е за психиатрията!!!!

    • Morski

      Относно този меркавтилен тип, дето е председател на моряшкият професионален съюз с фамилия ВЪЛКОВ!!!Искам да попитам.Няма ли кой да направи един одит на този профсъюз.Та да се види,откъде име пари за този или тези нови автомобили, в които се вози този Вълков. А на него му се носи славата още като преподавател в морско училище как ни изнудваше, за да си вземем изпита.Запомних един негов лаф – ако баща ти ми обуе колата в едни мишелинки,бих си помислил дали да ти дам изпита.Ето това е морала,както са го нарекли тук ПЕЗЕВЕНК!!!

  • blue_fish

    Изключително недостойно отношение към к-н Герчев от коментиращите. Не ругайте човека, а спорете професионално, конструктивно, дайте алтернативи, посочете факти, оборете опонента и в спора да се намери най-добрия път. Всичко останало е въпрос на ниво и възпитание.