Борислав Гуцанов: Застрашен е проектът за нов интермодален терминал във Варна

Проектът за нов интермодален терминал във Варна е застрашен. Това каза пред Maritime.bg депутатът от Коалиция за България Борислав Гуцанов, вземайки предвид настоящата политическа ситуация.

По думите му е много вероятно проектът да не бъде реализиран, ако на власт се върне ГЕРБ.

Нека си спомним какво направи ГЕРБ преди 5 години. Тогава, при осигурено финансиране от японската държава, те спряха проекта само и само за да не се случи и поискаха концесия за да откраднат едни пари”, отсече народният представител.

Гуцанов отново изтъкна, че проектът за нов интермодален терминал във Варна не отстъпва по значение от енергийните проекти, като “Южен поток” например. Затова той призова терминалът да не бъде разглеждан през призмите на политическите сили и политическите различия, а от гледна точка на националния интерес.

Ако проектът не бъде реализиран губи не само Варна, губи цялата страна”, коментира депутатът.

Проектът

Maritime.bg припомня, че на 30 април бе обявен конкурс за избор на изпълнител, който да изготви работен проект за новия модерен интермодален терминал. В рамките на три години след издаване на строителните разрешения проектът трябва да бъде завършен, смятат експерти. Строителството ще се извършва на юг от жп линията Варна – София и няма да засяга урбанизираната територия, като всички пътни връзки трябва да изведат товарния трафик извън центъра на Варна. Предвижда се изграждане на кейова стена с дължина около 1100 метра на която ще могат едновременно да се обработват 5 или 6 съда, като корабните места ще са специализирани за обработка на контейнери и зърно по най-модерните технологии. Като част от международния конкурс за избор на проектант е включено и изискването за изработване на два идейни проекта за изграждането на съвременна рекреационна зона на мястото на сегашното пристанище Варна–Изток, която да се превърне в атракцията на Варна. Приоритетно ще се изградят допълнителни пристанищни мощности (инфраструктура и съоръжения) за основните за региона товари – контейнери, зърнени товари и някои генерални товари, в т. ч. тежки и извънгабаритни товари. Проектирането на интермодален терминал „Варна” ще се извършва на територия, включваща имоти, предоставени за управление на ДП „Пристанищна инфраструктура” и НК „Железопътна инфраструктура”.

Основни параметри, на които трябва да отговарят съоръженията на пристанищната зона са: дълбочина на оперативната акватория – минимум 12.50 м.; разчетен кораб с дължина – до 250 м; две корабни места за обработка на контейнери – с общ обем не по-малко от 400 000 TEU/годишно; две корабни места за обработка на 3 млн. т. зърно/годишно износ; едно многофункционално корабно място с обем за около 200 хил.т/годишно; един кей/корабно място за служебни кораби, влекачи и др.

На територията на съществуващия стар терминал Варна – Изток (Зона 2) ще се развие нова инфраструктура, стимулираща появата и засилването на: пътническо и круизно плаване; яхтени и спортни дейности; научноизследователски и информационно-статистически дейности; културни дейности и др.

Нов Пасажерски терминал ще се обособи на 7-10 кейово място при стриктното спазване на изискванията на Международния кодекс за сигурност на корабите и пристанищата (ISPS). Така ще се осъществят очакванията на гражданите и туристите на Варна за бърз и директен достъп до морето.

Maritime.bg – Курс