Адвокат на „Дойче банк”: България не е нормална държава. Мегаскандал за милиони, Швейцария и потъналата империя „Ахилеос“


Проблемът с корабите на варненската фирма „Ахилеос Маритайм”, който до преди десетина дни изглеждаше като нормален за шипинга процес между некоректен кредитополучател и банкова институция, се оказа грандиозен международен скандал, в който са въвлечени Българската асоциация на корабните брокери  и агенти (БАКБА), международния Институт на корабните брокери (ICS) и редица чуждестранни институции, научи Maritime.bg. Корабите на варненската фирма бяха обявени неотдавна за продажба от холандския клон на международния банков гигант „Дойче банк”. Основният проблем обаче е невъзможността на банката да влезе във владение и да продаде плавателните съдове за да възстанови загубите си от необслужвания кредит.

В края на миналия месец протестно писмо до БАКБА и ICS за случая изпраща ангажираният от банката адвокат от холандското дружество “Wiersma mensonides” Арам Вос. Maritime.bg опита да получи въпросната нота от БАКБА и ICS поотделно, но от организациите отказаха да я разпространят, въпреки това международни източници на изданието предоставиха пълния комплект документи по спора. Заключенията, които прави холандският адвокат, са шокиращи и през тях прозират сериозни пропуски в родната правораздавателна система и некомпетентността на ангажираните със случая власти. От брокерските организации, адвокат Вос иска незабавно съдействие по случая.

Предистория
[col type=“half“]

На 26 ноември 2009 година варненската фирма „Ахилеос Маритайм” и четири малтийски фирми, всички под контрола на Рубин Коцев и неговия син Благомир Коцев, според адвокат Вос, сключват договор за заем с банката, срещу ипотека на четири регистрирани в Панама кораба – SKAGEN (IMO 9537472), ST. ROSSA (IMO 9227871), ALAYA (IMO 9515280) и HAGEN (IMO 9516868). До 24 юли м.г. „Ахилеос” е технически (ISM) мениджър на корабите. Българската и малтийските компании трябвало да върнат 23 млн. щ. долара, но обслужването на кредита спряло през 2013 година. „Дойче банк” осигурила на Коцев и компания 12 месеца за намиране на купувачи за корабите, но през март м.г. станало ясно, че такива няма, а банката изискала съдовете да й бъдат предадени.  На 15 май „Дойче банк” изпраща предизвестие за неизпълнение на задълженията, но това става ден след като синът на Рубин Коцев напуска фирмата като мениджър, длъжност която заема от 2009 година.[/col]

[col type=“half last“]

Рубин Коцев, фото: 24 часа

Името на Рубин Коцев нашумя през март 2004-а г., когато той беше отвлечен пред дома си на улица „Марко Балабанов“ №26 в центъра на Варна.

Някои свързаха покушението с мистерията около потъналия месец по-рано кораб „Хера“.

Според други фирмата на Коцев,  нарушила крупни интереси на руски фирми в областта на корабостроенето и кораборемонта.

Девет дни по-късно той бе освободен срещу откуп от 500 000 лева. Делото по случая беше прекратено без да бъдат заловени поръчителите и извършителите на отвличането.

[/col]

Кораб в Черно море е като кораб, който не съществува
Мястото на Коцев-младши в компанията заема Даниел Стефанов, който до преди известно време е бил служител на „Ахилеос”, разяснява холандският адвокат. По думите му, след рокадата, „Ахилеос” продължава да обещава на „Дойче банк”, че ще предаде корабите в пристанища в Малта и Гибралтар. Въпреки това прави всичко възможно да отдалечи съдовете от тях и успява да вкара два в Черно море – в Бургас и Варна. Именно тогава започват проблемите на банката и неуспешните й опити да прибере плавателните съдове. Институцията успява да издейства съдебно решение от съд в Ротердам (Кралство Нидерландия), с което фирмите се задължават да платят над 22 млн. щ. долара и да върнат корабите. ST. ROSSA и SKAGEN обаче остават под физическия контрол на Коцеви и Стефанов у нас. Според адвокат Вос групата действа по този начин за да избегне личната си отговорност, а на по-късен етап „Дойче банк” установява, че големи приходи от оперирането на корабите не са насочени за покриване на кредита, а пренасочени в банкова сметка в Швейцария.  Адвокатът не посочва в своето писмо кой стои зад въпросната сметка и какъв е балансът по нея.

Заплахи
Един от капитаните на корабите на „Ахилеос”, за които вече имало издадени заповеди от съда в Ротердам, е бил заплашван от новия бос Стефанов, разкрива адвокат Вос. През юли 2014 година кораб ALAYA извършвал преход от Бразилия за Триполи с товар захар. Банката изискала той да й бъде предаден в Малта. Това обаче не става и „Дойче банк” се свързва директно с екипажа на плавателния съд. „Без изненада банката установява, че заплатите на екипажа са бавени дълго време, а условията на борда са подстандартни”, подчертава маститият холандски юрист. Той разкрива, че моряците се съгласяват да предадат кораба срещу изплащане на заплатите и репатриране, което поема банката.  Повторно подсигуряване „Дойче банк” прави и чрез тоталното прекратяване на договорите за мениджмънт с „Ахилеос”. „Точно тогава Стефанов се появява”, почти шеговито отбелязва холандецът, който дотогава го търси под дърво и камък. Стефанов прави последен опит да вкара в Черно море ALAYA  и отправя заплахи към моряците. В писмо до капитана на ALAYA , което завършва с „най-добри пожелания”, въпреки че кап. Меликов не получавал заплата цели три месеца, Стефанов го заплашва с дисциплинарна процедура, ако не изпълни нарежданията му. Холандският адвокат буквално не може да повярва как изпеченият играч Стефанов има смелостта да нарежда каквото и да е на капитана на ALAYA, след като има издадена заповед на съд в Нидерландия, а „Дойче банк” е в пълното владение на кораба. В крайна сметка банката установява, че новия шеф на „Ахилеос” има лична изгода от влизането на корабите в Черно море, но номерът му с ALAYA не минава и кап. Меликов го предава на банката, която после го продава и изплаща всичко дължимо на българските моряци.

Български неволи и маневри

„Дойче банк” вече предвкусвала победата, но тя й се изплъзнала тъй като битката се пренесла на българска земя, където изпеченият роден бизнесмен имал зашеметяващо тактическо предимство. Със сложни маневри Стефанов  успял да убеди родните власти, че продължава да е технически мениджър на двата кораба, които вкарва в Черно море. Наложило се банката официално да информира ИА „Морска администрация”, че „Ахилеос” няма нищо общо с корабите. Въпреки това холандската финансова институция пропуска много важен момент. Стефанов  в качеството си на бос в „Ахилеос” наел собствената си фирма „Сий партнър” за агент на корабите у нас и то след като правата на потъналата империя на Коцеви били прекратени. По-късно банката изпратила нов екипаж за кораб SKAGEN, който се намира в Бургас, но достъпа на моряците е отказан. Адвокатът подчертава, че това е станало не без намесата на бургаската Дирекция „Морска администрация”, за която Вос подчертава, че е свързана със Стефанов. Адвокатът не посочва дали става въпрос за корупция, некомпетентност или друг фактор, който така да заблуди харбър мастъра в Бургас, че той да е абсолютно неадекватен в настъпилата ситуация. Врътките на Стефанов не спират дори когато банката определя нов технически мениджър на кораба. Маневрите му достигат до Канарските острови, където успява да убеди незапознато със случая представителство на Панамските власти в правотата си и определя за нов мениджър на SKAGEN друга родна фирма – „Навиборн”. След себе си реално твори пореден скандал, тъй като шефове на Панамската морска власт искат спешен обяд с представители на банката за да не гръмне още по-голяма интернационална бомба, обяснява адвокатът. Изглежда „обядът е бил хубав”, защото бързо след него опитът на Стефанов е пресечен и е вписан официалният, избран от банката, мениджър – фирмата Universal.

Арест или отвличане

По трудно обясним начин Стефанов успява да арестува двата кораба, които вкарва в Черно море като техен мениджър (чрез „Ахилеос”, б.р.), в качеството си на агент (чрез „Сий партнър”, б.р.). Той си издейства по 3 заповеди за арест от съдилища във Варна и Бургас въпреки, че има решение на съд в Ротердам за прекратяване правомощията на „Ахилеос” и прибиране на корабите от банката. Стефанов предявява баснословни суми към собствениците на кораба. В крайна сметка „Дойче банк” решава да опита нов подход при работата си с варненеца. Чрез своя съветник тя предлага на Стефанов да поеме част от парите, за които той претендира само и само за да освободи корабите и на целия театър да бъде сложена точка. Отговорът не закъснява, чрез свой адвокат Стефанов иска на банката – 513 343 евро, 137 025 щ. долара и 126 485,15 лв. за „агентийски” услуги по престоя на корабите SKAGEN и ST. ROSSA в пристанищата в Бургас и Варна. Адвокат Вос дебело подчертава пред брокерските организации у нас и в чужбина, от които иска спешна намеса, че само част от исканите от Стефанов суми са реално подплатени с фактури. „За други има фалшиви фактури или двойно облагане на услуги”, твърди в писмото си адвокатът. Вос добавя и много сериозния аргумент, че Стефанов не успява да докаже кой го е наел за агент. „Може би за него е твърде болезнено да признае, че като директор на отстранен технически мениджър наема сам себе си за агент, в опит да изстиска възможно най-много пари от „Дойче банк“, пише адвокатът. За да се удължи агонията, друга контролирана от Коцеви фирма завежда иск срещу собствениците на SKAGEN и ST. ROSSA, обяснява адвокатът.

„Дойче банк” иска незабавно вътрешно разследване от страна на Българската асоциация на корабните брокери и агенти, член на която е именно Стефанов. Адвокат Вос посочва редица нарушени точки от устава на организацията, коментирайки врътките на Стефанов и компания. „Дойче банк” предлага БАКБА да организира среща между страните и ако докаже правотата на действията си иска незабавното изключване на фирмата на Даниел Стефанов от асоциацията.  Подобно е искането на „Дойче банк” до международния Институт на корабните брокери, но банката подчертава, че не иска Стефанов да бъде изслушван от българи.

До редакционното приключване на материала, не бяха открити за коментар Рубин Коцев, Благомир Коцев и Даниел Стефанов. Официална позиция все още няма от Българската асоциация на корабните брокери и агенти. Изпълнителна агенция „Морска администрация” отказа коментар.

Спорът между Стефанов, който въпреки всичко казва, че Коцеви дърпат конците, и „Дойче банк” е толкова скандален, че е поставя под сериозна опасност доброто име на българските компании в сферата на морската индустрия.  Антирекламата, която банката прави на България, със случая е изключително опасна. Всички писма на холандските адвокати, които вече са достигнали до десетки международни компании и десетки чуждестранни институции завършват с шокиращо описание за страната ни.

Стефанов се възползва от факта, че в пристанища като Варна и Бургас местните имат предимство пред чужденците, съдебната система на България е неефективна и няма опит в решаване на спорове за чужди кораби”, пише адвокатското дружество на „Дойче банк”.

За съжаление България не е нормална страна”, алармират световната морска общност от банката.

||| Вижте още по темата:
Дойче банк сложи на тезгяха всички кораби на „Ахилеос“
Дойче банк продава контролиран от наша фирма кораб

Maritime.bg – Курс

Ахилеос МаритаймАхилеос МеритаймБлагомир КоцевварнаДаниел СтефановДойче банккорабкорабиРубин Коцев