Ексклузивно в Maritime.bg: Кадри от борда на PAZAR и ENTERPRISE

Maritime.bg получи ексклузивни кадри от операцията по изтегляне на кораб PAZAR в Черно море от българския влекач ENTERPRISE на „Бон Марин“.

В момента към Турция кораб PAZAR  се провлачва от влекач MARINTUG I. На 40 nm източно от Варна буксировката поема плаващият под турски флаг съд. Преди това, екипажът на ENTERPRISE успява да прехвърли на танкера осушителни помпи.

По думите на спасителите е имало реална опасност за турския танкер.  „Закарахме на турския кораб трите най-мощни помпи, с които разполагаме – каза изпълнителният директор на Бон Марин Интернешънъл Георги Бонин. – Това, че „Enterprise” е спасителен кораб, подготвен за реагиране в подобни ситуации, беше от ключово значение. Цялата предна нощ се борихме с големите вълни и двата кораба – нашият и турският – постоянно бяха борд до борд. Имаме нанесени повреди, но изпомпахме голямо количество вода от машинното отделение на турския кораб, което беше наводнено до тавана. Вчера от Турция изпратиха техен влекач – Marine Tug 1, на който вечерта предадохме бедстващия кораб. Ако не бяхме ние, турският кораб щеше да е потънал.“

Капитанът на „Enterprise” Димитър Димитров разказва за нощта на акцията: „Получихме сигнала от „Pazar“ в събота преди обед и веднага започнахме подготовка на кораба, в 5 ч. през нощта бяхме вече при него. Той беше килнат към кърмата, палубата беше под вода, а вълнението правеше трудно прехвърлянето на нашите хора. До 10 ч. сутринта на другия ден продължихме изпомпването. Взехме решение да не теглим кораба до Варна, а да помпим на място, защото той нямаше да издържи и имаше реална опасност да бъде потопен. След изпомпването тръгнахме да го буксираме – първо към Варна, а после към 20 ч. го предадохме на турски влекач, който да го отведе до Истанбул. Всяка ситуация на море е рискована, тази също – усложнена поради метеорологичните условия и нощната обстановка. Благодарение усилията на нашия екипаж ситуацията беше овладяна без големи последствия – пострадаха ламарините на двата кораба само. През тези 7 часа, в които изпомпвахме водата от турския кораб, ние скъсахме няколко въжета, бордовете ни постоянно се удряха един в друг, кранът ни също се удряше. Но факт е, че за пръв път ние имахме възможност да приложим в такава сложна спасителна акция уменията, които нашият екипаж усвои по време на регулярните учения, които корабът ни провежда по договора с Европейската агенция по морска безопасност (EMSA).“

Илиян Илиев, моторист на „Enterprise”

Всичко стана в трудни условия, в един момент, в който корабите се клатеха по-малко, ние ги доближихме успешно. Тогава успях да се прехвърля пръв на турския кораб. Издебнах точната минута, прескочих от единия борд на другия, влязох в машинното, а там – 8-9 м вода – потопено до тавана. Веднага започнахме да изхвърляме вода с първата помпа. После се включи и втора, и трета. Изгубих представа за времето, но поне 4-5 часа съм работил там с помпите.

Красимир Драганов, изпълнителен директор на Бон Марин Интеренешънъл, ръководител на операцията:

„Ситуацията беше много сложна, имаше мъртво вълнение с вълни 3-4 метра височина. Данните, които получихме първоначално, бяха за частично затопяване на машинното отделение, а се оказа, че то е напълно затопено. Наложи се да използваме най-мощните си технически средства, които се захранват от паурпак на нашия кораб. Големи усилия изскваше и да поддържаме корабите един до друг. Влизали ли сте в потопено машинно отделение? – там плуват парчета от оборудване, парцали, кашони, които постоянно задръстват помпите. Но нашите момчета влязоха, справиха се блестящо, подсигуриха работата на помпите и ние продължихме да изпомпваме вода, докато корабът изплава и придоби сравнително добра мореходност. Ако не бяхме ние, имаше още само 30 см, за да се потопи кърмата и корабът да потъне. Благодарни са ни турците – спасихме и кораба им, и ценния им товар от слънчогледово олио.“

Припомняме, че на борда на плаващия под флага на Турция танкер нахлу вода. Сигнал за бедствие не бе изпратен. В района бе пренасочен AS CYPRIA, от борда на който бе прехвърлена осушителна помпа. В района бяха и кораби YIGIT и KPT.RESUL AKYASAN – собственост на турски компании.

Кораб PAZAR (IMO 8871003), плаващ под флага на Република Турция, е построен през 1994 г. Съдът има дължина 84,35 м. и широчина 14,03 м. Корабът е с дедуейт 3229 t. При прехода към Турция е превозвал растително масло.

Собственик на плавателния съд е базираната в Истанбул фирма GRANMAR DENIZCILIK, сочат данни от система Equasis. Според същата система, застраховател на кораба е The London P&I Club от дата – 07.10.2015. Последната PSC инспекция е преминала на 14 май т.г. с 3 забележки, свързани с противопожарната система, условията на борда и разпоредбите на MARPOL Annex VI.

Още по темата:

Влекачът Enterprise е понесъл щети при операцията с кораб Pazar

Enterprise излезе от Пристанище Варна, насочва се към Pazar

Няма опасност от потъване на кораб Pazar, танкерът вероятно ще бъде провлачен до Варна

Вода нахлу на борда на турски кораб край Варна

Maritime.bg – Курс