„Морска администрация“ сложи България „от страната на булката“ в скандала за либийския танкер

К.д.п. Никифор Герчев, председател на БУЛСАР

За България ще последват непредвидими неприятности от международен характер, заради случая с либийския танкер. Това пише в свой коментар носителят на международен приз за принос в развитието на морското търсене и спасяване в световен мащаб и председател на „БУЛСАР“ к.д.п. Никифор Герчев в Класа.bg.

На сцената все още не са се появили адвокатите на застрахователя, който не е някакво махленско застрахователно дружество, а авторитетният Ллойдс.

Възможно е да бъдат канцелирани посещения в нашите пристанища на пътнически лайнери, на други търговски кораби, да се обявят за опасни зони нашите пристанища и какво ли още не. Този път тези, които забъркаха този скандал, не могат да се спасят чрез бушони, защото световната морска общественост и медии разпространиха информацията за скандала по целия свят. Сега и Международната морска организация може да се сезира за случая BADR, а в зоната на Регионалното черноморско сътрудничество, вероятно ще се поиска информиране по случая.

В момента черноморският регион е сцена на сериозни противоречия и не беше необходимо да се „налива масло в огъня“ и то в момент, когато България полага усилия за консолидиране на региона чрез известната инициатива за западните Балкани.

След насилственото завземане на танкера, новите собственици се опитаха да го изведат от Черно море, но „черна котка“ им мина път. Явно либийската страна е дала публичност на случая, оценяван от тях като „пиратски акт“, а от това е последвало прилагане на принципите за международната правна отговорност.

Явно е била уведомена Турция, която не допусна преминаването му през Босфора, но така би действала и всяка една от крайбрежните черноморски страни.

От друга страна, по разпоредби на националния правен инструментариум, България ще трябва да изпълни разпоредбите на собствените си съдебни органи.

Танкерът в момента подлежи и на други международни санкции, като например членове 100 и 104 от Конвенцията по морско право на ООН (UNCLOS-82), които по същество се отнасят до „Задължение за сътрудничество при преследването на пиратството». (Всички държави си сътрудничат във възможно най-голяма степен при преследването на пиратството в открито море или на всяко друго място извън юрисдикцията на която и да е държава.), и член 104 «Запазване или загубване на националността на пиратския кораб или въздухоплавателното средство», цитирам:

«Кораб или въздухоплавателно средство може да запази своята националност, въпреки че е станал пиратски.

Запазването или загубването на националността се определя от закона на държавата, която я е предоставила.». Сега е ред на Панама, която трябва да реши дали да отнеме националността на танкера, за да не уврежда имиджа си на страна с открит морски регистър, но и това не е всичко!!!

Следващите епизоди от този сценарий с главно действащо лице България, се подготвят сега, а финалните сцени ще бъдат вероятно от Морския съд в Хага.

Във всички случаи обаче «Морска България» ще бъде «от страната на булката», по известната сватбарска шега, а финансовите претенции са много сериозни.

Да му мислят българските корабособственици, на които май ще им се наложи да подават сигнал за бедствие! В момента „БАДР“, с ново име „БДИН“, стои на котва в Прилежащата зона на нашите морски пространства. Мисля, че не случайно не напуска нашата прилежаща зона защото, ако излезе от нея попада в нашата «Изключително икономическа зона», която за подобни инциденти, се явява като «Открито море» и ще попадне под санкциите на член 105 Завземане на пиратски кораб или въздухоплавателно средство.

«Всяка държава може в открито море или във всяко друго място, което не е под юрисдикцията на нито една държава, да завземе пиратски кораб или въздухоплавателно средство или кораб или въздухоплавателно средство, завзето чрез пиратски действия и намиращо се под контрола на пиратите, да задържи намиращите се на борда му лица ….».

Топката отново е в българското поле, само, че на борда на танкера се намира само нает невинен екипаж, въвлечен в некоректни действия. Отговорност обаче носи и новият капитан, който е присъствал на процес за отвличане на кораб и е поел командването на нелегитимен плавателен съд. Не му завиждам, ако попадне в зона с либийска юрисдикция или в друга „Friendly country territory“.

ЦЕЛИЯ ТЕКСТ ПРОЧЕТЕТЕ ТУК