Има обвинени за гибелта на подводница ARA SAN JUAN

*Нанесени са корекции в съдържанието на материала. Тримата офицери от флота са привлечени към процеса в качеството им на свидетели към 23.10.2019 г.

Обвинения бяха предстои да бъдат повдигнати срещу трима бивши офицери от Военноморските сили на Аржентина за потъването на подводница ARA SAN JUAN, при което загина целият й екипаж от 44 подводничари.

Евентуално ще бъдат обвинени кап. Хорхе Андрес Сулия – бивш началник на управлението на логистичното осигуряване на операциите на подводните сили, кап. Уго Мигел Корея – бивш началник „Операции“ на подводните сили и кап. Хектор Алонсо – бивш началник на Щаба на подводните сили.

Според съдията по делото е много вероятно и други лица да получат обвинения, сред които най-вероятно ще попаднат бивши командири на флота, както и бившият военен министър.

Потъването на ARA SAN JUAN е описано в материалите по делото като „най-голямата трагедия в историята на аржентинските ВМС в мирно време“. От тях става ясно, че подводната лодка е трябвало да изпълни задачи в четири фази. Първо – да достигне до Военноморската база Ушуая, второ – престой и подготовка за следващата трета фаза – борба с условен противник и патрулиране и четвъртата неосъществена фаза – разузнаване и наблюдение на незаконен риболов и установяване позициите на патрулиращи английски кораби и самолети.

На 14 ноември 2017 г. от ARA SAN JUAN докладват в щаба на подводните сили, че предстои потапяне и следващата комуникация ще се осъществи в рамките на 48 часа.

В 2342 ч., на същата дата, офицер от подводницата се свързва с началника на операциите на подводните сили и го информира, че на борда е избухнал пожар, който е овладян и ARA SAN JUAN е на повърхността.

В този разговор, според материалите на делото, офицерът докладва, че евентуалната причина за пожара е нахлуване на задбордна вода в акумулаторно отделение. Въпреки че подводничарят докладва, че ситуацията е овладяна, той пита своя висшестоящ колега къде се намират останалите кораби, ако има необходимост от евентуална евакуация.

В същото време ARA SAN JUAN е попаднала в тежка хидрометеорологична обстановка и е на повърхността.

Според магистратите, офицерът на брега изглежда не е оценил сериозността на ситуацията, тъй като информира колегата си на борда на подводницата, че евентуална помощ може да достигне до тях в рамките на 20 – 24 часа.

Експерти от съдебната централа на двукамерната комисия, разследваща инцидента, смятат че това време е било възможно да бъде намалено максимум до 10 – 12 часа, ако вече бившият началник „Операции“ кап. Уго Корея е осъзнал, че са необходими спешни мерки.

28 минути след първия разговор, Корея получава второ обаждане от подводницата с актуална информация за местоположението.

В 0058 ч. на следващия ден началникът на Военноморските сили осъществява комуникация с ARA SAN JUAN. Командирът на подводницата му докладва за ситуацията, а адмиралът разпорежда незабавно прекратяване на операцията и насочване към военноморската база Мар дел Плата.

Бившият командир на флота декларира по делото, че кап. Фернандес – командир на подводницата, отговаря, че ще насочи съда към брега едва когато ARA SAN JUAN може отново да се потопи, тъй като в момента опитва да я отдалечи от района, в който бушува буря.

В следващо съобщение от подводницата докладват: „В акумулаторен отсек 3 нахлу морска вода през вентилационната система, предизвиквайки късо съединени и пожар. Акумулаторите са извън строя. Пожарът е овладян“.

В 0719 ч. офицерът от подводницата отново се свързва с кап. Корея, заявявайки че прекратяват патрула, напускат учението и се насочват към Мар дел Плата.

Не е последвала друга комуникация.

В 1051 ч. Организацията на Договора за пълна забрана на ядрените опити (ОДПЗЯО), базирана във Виена, съобщи за установено аномално хидроакустично събитие.

Това е гибелта на ARA SAN JUAN.

Година по-късно останките на подводницата бяха открити на дълбочина 900 метра.

Предстои съдът да реши кой носи отговорност и защо на подводницата е разрешено да се потопи, въпреки пожара и защо към нея не са изпратени други кораби от флота, които са участвали в съвместното учение.

Вижте по-долу всичко по темата