Корабостроенето в Европа загива, ако съюзът не го защити

Специална общоевропейска стратегия за корабостроенето да бъде приета в Европейския съюз. За поредна година за това настояват т.нар. социални партньори за морския технологичен сектор.

Организациите „industriAll Europe“ и „SEA Europe“ отново призовават европейските политици да определят корабостроенето и морския технологичен сектор като стратегически за съюза, съобщиха пред Maritime.bg от неправителствените организации.

През миналата година те публикуваха съвместен документ „Морските технологии: Стратегически сектор за Европа“, в който бе отбелязано, че секторът е застрашен поради нелоялна конкуренция и нарастващ протекционизъм, но именно той може да осигури постигане на целите на стратегията „Европа 2020“ за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж. В документа се отбелязва, че корабостроенето е и ключов за отбраната на съюза сектор.

Вижте съдържанието на документа по-долу.

Организациите изразяват своето недоволство от факта, че досега никой – нито в ЕП, нито в ЕК, не е обърнал внимание на сектора, но подчертават, че очакват това да направи новият парламент и комисия.

„Морският технологичен сектор осигурява 1 милион работни места в Европа. Става дума за висококвалифицирани служители, които са гръбнак на много общности и региони в цяла Европа. Не можем да допуснем загубата на тези работни места, заради нелоялните практики на трети държави“, заяви зам.-генералният секретар на „industriAll Europe“ Луис Колунга. По думите му има нужда от спешно приемане на нова общоевропейска стратегия за защита работещите в корабостроенето.

„Няма време за губене!“, предупреждава още той.

Двете организации подчертават, че в Европа има около 300 корабостроителници и над 22 000 компании за морско оборудване, даващи работа на най-малко 900 000 души.

Европейското корабостроене е второ в света по стойност на новопостроените съдове и е изпреварвано единствено от САЩ, където се строят основно скъпоструващи военни съдове.

Организациите подчертават, че практически корабостроенето в Европа е по-голямо от това в Китай, тъй като и над 50% от фирмите, произвеждащи оборудване, са базирани в страни-членки на съюза.

„Ако Европа иска нейното корабостроене да продължи развитието си и да бъде винаги първо в иновациите, осигуряващо Син растеж и постигайки целите за декарбонизация на корабоплаването, то трябва да бъдат осигурени еднакви условия в този абсолютно небалансиран пазар“, подчертава генералният секретар на SEA Europe Кристоф Тутгат, който предупреждава, че е недопустимо Европа да изгуби лидерските позиции в този сектор, затова трябва да го подкрепи и защити.

Документ:

636749362452714412_Sea-Europe-IE-Strategicpaper-V-2.1-EHSB-CT-Clean