К.д.п. Александър Калчев: 2019-а бе сред най-успешните години за БМФ

К.д.п. Александър Калчев, изпълнителен директор на „Параходство Български морски флот“

Кап. Калчев, изпращаме 2019-а година, каква беше тя за „Параходство Български морски флот“ АД?

Изминалата година бе една от най-успешните в 127-годишната история на Параходство Български морски флот. За първи път във флота ни бяха едновременно приети 6 чисто нови кораба – 4 бълкера и 2 влекача. Инвестицията ни от над 170 млн. лева създава нови хоризонти за развитие на компанията, но и гарантира, че отговаряме напълно на влизащите в сила нови изисквания на Анекс VI на MARPOL. Завършваме годината с положителни финансови резултати.

Какво беше състоянието на пазара?

Два бяха сериозните удари върху шипинга през годината. Първият дойде от неяснотите по влизащите в сила изисквания за контрол на сярното съдържание в корабните горива, а вторият от търговската война между САЩ и Китай. Напълно невъзможно бе да бъде предсказан пазарът и за съжаление прави се оказаха анализаторите, предвиждащи негативни тенденции. По средата на лятото ситуацията ескалира драстично и чувствително бяха променени много трейдове, други попаднаха под ударите на санкции, което стресира шипинга и в частност dry bulk сектора. Въпреки относително тежкото състояние на пазара, Параходството не само не изгуби товародатели, но спечели нови. БМФ остава предпочитан превозвач, успяващ да предостави по-конкурентен фрахт, благодарение на новите ни значително по-ефективни кораби от съществуващия тонаж.

Ще продължите ли програмата си за обновяване на флота и това ли е начинът за справяне с предизвикателствата пред вас?

Да, разбира се, това е ключовата ни политика за справяне с предизвикателствата пред нас в новото десетилетие. През следващата година очакваме още три нови 45 500-тонни кораба. За периода 2021 – 2022 г. и още 4 до 6 нови еко-кораба. Те са т. нар. лейкър тип, оборудвани да обслужват Големите езера в Северна Америка. Тези съдове, както и останалите новопридобити, разходват с 30% по-малко гориво от съществуващия флот, имат по-добри експлоатационни качества, по-висока скорост при по-големи товарни пространства. Ефективност – ключовата дума за нас. Параходството е изградило и политика как да се посрещнат новите изисквания за съдържание на сяра, което ще е по-скъпо за нас, но абсолютно безопасно и ще компенсираме с други качества, едно от които са новите кораби. С флот от 15 – 20 нови кораба, Параходството ще продължи развитието си и ще остане стабилно на пазара.

Друг е въпросът как точно политиката ви ще бъде отразена от вашите конкуренти и как ще се измени фрахтът, накъде отива корабоплаването?

Да, предстои да видим какъв път са избрали конкурентните ни компании. Шипингът отива в интересна посока и тук отново се връщаме към IMO 2020. Корабособствениците вече трябва да осигуряват горива, които са два и повече пъти по-скъпи от това, което беше до този момент, което увеличение естествено трябва да се поеме от крайния потребител или да се намери друг източник, който да компенсира разликата. Това ще повлияе много сериозно на движенията на товарите, търговците ще се борят за осигуряване на по-евтини доставки. В тази връзка, моето лично виждане е, че ще видим промяна на много установени товаропотоци, като много от тях дори ще изчезнат. Пак поради същите причини, свързани с Анекс VI, ще видим и преминаване към ultra slow steaming, което ще намали капацитета на корабите да превозват количества товари за определен период от време, но ще подобри отношението търсене – предлагане на пазара. Тук отново се връщаме към факта, че цената на услугите ще се повишава и към днешна дата е невъзможно да се предвиди реакцията на търговците и крайните клиенти. От друга страна се появи изключително интересният казус със скрабърите. Много държави забраниха тези системи с отворен цикъл на работа, но голям брой компании вече инвестираха в тях. Предстои да видим как и дали изобщо тези корабособственици ще успеят да възвърнат инвестициите си.

Прибързано ли бяха наложени новите еко-норми?

Трябва да си дадем ясна сметка, че тук не става въпрос за предизвикателства пред дадена индустрия, а за такива, пред които е изправено човечеството. Начинът, по който обаче се случи изменението в шипинга, според моята лична оценка, бе прибързан. Стъпката бе направена без необходимата оценка на подготвеността на бранша. Не е толкова просто да се премине от едно гориво към друго, въпреки желанието на индустрията да ограничи отпечатъка си над околната среда. Мненията са толкова многобройни и нееднородни и това ясно показва, че наистина секторът не е бил подготвен за това. Още повече – нашата практика и подготовка показаха, че новите горива, в болшинството от случаите, са с недобри характеристики и реално се създават предпоставки за аварии. Не мисля, че някой някога си даде сметка за това.

Какво доведе до отпадане на единия ферибот по черноморската линия?

Конфликтите и геополитическите процеси в Черноморския регион оказаха изключително негативно влияние над превоза на стоки и товари. Тези негативни тенденции за фериботните линии бяха допълнително засилени от упражняването на някои непазарни механизми в дадени страни, с които се целеше да бъде ограничено присъствието на българския превозвач. Към момента оперираме с „Героите на Севастопол“, но имаме готовност при подобряване на пазара и увеличаване на товаропотоците да включим втори ферибот.

Индустрията изпитва сериозен недостиг на кадри, каква е ситуацията в БМФ?

Проблемът с кадрите не е само в нашия бранш, той за жалост е повсеместен. „Параходство Български морски флот“ е една от малкото компании, опитваща се да работи максимално като еднонационална. В момента над 95% от екипажите ни са съставени от български моряци. Най-сериозен недостиг при нас, както при останалите колеги, има при длъжностите главен механик и втори механик. Полагаме значителни усилия, въпреки състоянието на фрахтовия пазар в нашия сегмент, да увеличаваме мотивацията на нашите моряци. Хубавото на БМФ е, че нашите моряци чувстват компанията тяхна, родна, близка и не са от типа, които аз характеризирам като моряци-номади, сменящи компаниите за 5-10 долара разлика в заплащането.

Бих искал да благодаря на всички колеги за всеотдайността им през изминалата година и да пожелая на тях и техните близки през новата 2020-а година да бъдем здрави, да я изживеем с любов и изпратим с още по-големи успехи!