Подводен тръбопровод излива отпадни води във Варненското езеро

С над 1 милион лева ремонтират скъсаната тръба

Подводен тръбопровод излива хиляди литри отпадни води във Варненското езеро, научи Maritime.bg.

Снимката е илюстративна.

Става дума за тръбопровод, изграден по проект „Трансформиране на ПСОВ Аспарухово в помпена станция с механично пречистване и транспортиращ тръбопровод под дъното на Варненското езеро“.

Няколко години след като помпената станция е открита от премиера Бойко Борисов с думите:

„Варненското езеро е вече годно за къпане“,

моторен кораб аварира в канала море-езеро и отдава аварийно котва.

Котвата удря тръбопровода, а веригата й се оплита в него. Последвало е прерязване на котвената верига и освобождаване на кораба.

Пред Maritime.bg шефът на ВиК – Варна, Валентин Вълканов, потвърди информацията, добавяйки че по проект тръбата трябвало да бъде на 16-18 метра под водата. Това на практика означава, вземайки предвид дълбочината на канала море-езеро, че тръбопроводът би следвало да лежи на 4-5 метра под дъното на Варненското езеро, което би го опазило от подобен инцидент.

При въпросната авария, останала скрита от варненската общественост, на тръбопровода са нанесени минимални щети, но самият той е надигнат от дъното с около 1.5 метра.

Не такъв е случаят с втори инцидент с кораб, случил се преди няколко месеца.

Според шефа на ВиК – Варна, това става преди Нова година.

Тогава неизвестен кораб, по думите на Вълканов, се врязва в тръбата, плавайки във фарватера. Надигнатата над дъното тръба вероятно е ударена от плаващ при пределно газене кораб.

Подобна ситуация е немислима, ако тръбопроводът е бил маркиран като опасен за корабоплаването.

Това също не е направено, защото

по този начин вероятно ще се признае, че тръбата изобщо никога не е била вкопана под дъното на езерото.

От месеци насам във водите на Варненското езеро се изливат хиляди литри отпадъчни води, потвърди и самият Вълканов.

Той заяви, че няма как да коментира или обясни защо тръбопроводът не бил закопан под дъното на езерото и на дълбочина, която да го опази от кораби, както вероятно е било по проект, тъй като изпълнението се случило, когато той не е бил директор на дружеството.

„Не мога да кажа, че в момента имаме огромна екологична катастрофа, както я определяте вие, тъй като преди да бъде направен този тръбопровод, всички води от Аспарухово се изливаха в езерото“, коментира Вълканов.

Той каза, че е осъществен водолазен оглед, който установява, че тръбата е практически прерязана.

„Уведомил съм общината, министерство, казаха че ще дадат пари за възобновяването на тръбата. Сега чакаме общината да си направи поръчка, общината е собственик, ние сме експлоатационно дружество“, каза още Вълканов.

Той не пожела да коментира информацията на Maritime.bg, че

варненското водопреносно дружество генерира огромни месечни загуби, тъй като е санкционирано жестоко за случая от РИОСВ – Варна, а сумата на месечната глобата надхвърля няколкодесетки хиляди лева.

Опитът за връзка с директора на регионалната инспекция беше неуспешен.


Преди седмица разрушен преливник на канализационна шахта причини друго мащабно замърсяване на Варненското езеро, чиито размери и последици тепърва ще се изясняват.


„Говорим за изключително опасен екологичен процес“, определи пред Maritime.bg случая с тръбата варненският морски еколог Арман Саркисян.

„Варненското езеро, макар и свързано с Черно море, е изключително уязвим басейн. Достигнали сме, ако не сме и преминали ръба на натовареността му, а подобен инцидент създава огромен допълнителен натиск над крехката му екология“, категоричен е специалистът.


„Екосистемата на Варненското езеро понася последствията на индустриализацията. Варненското езеро се е превърнало в една помийна яма“, заяви пред Maritime.bg ръководителят на Greenpeace – България, Деница Петрова, която е родом от Варна.

По думите й е крайно време местната общност да приеме езерото като воден ресурс – за рекреация, туризъм, почивка.

„Езерото е богатство за Варна, животът в него е съсипан. Това, което се случва в момента, е поредното неглижиране към екологията му“, смятат още от Greenpeace.

Климатичните промени, които няма как да ни подминат, превръщат водните ресурси в ключов фактор, трябва ни визия как да развиваме Варненското езеро, а не да унищожаваме живота в него, допълниха от международната екоорганизация.


С над 1 милион лева ремонтират скъсаната тръба

От Община Варна заявиха пред Maritime.bg, че в момента върви процедура за избор на изпълнител, който да осъществи ремонт на скъсания тръбопровод. За проектирането, градежа и строителния надзор, варненската община очаква да получи финансиране от МРРБ в размер на 1.3 млн. лева.


Maritime.bg припомня, че предстои най-мащабният инвестиционен проект в Пристанище Варна, свързан с удълбочаването на каналите. Неположената под дъното и по проект още през 2011 г. тръба ще „консумира“, макар и нищожен процент, от финансирането и по този проект, за да бъде вкопана под очакваната достигната при удълбочаването на канала максимална дълбочина. След ремонта за 1.3 млн. лева.


Отĸpитият през 2011 г. oбeĸт е трябвало да peши eдин ocнoвeн пpoблeм, cвъpзaн cъc зaмъpcявaнeтo нa Bapнeнcĸoтo eзepo и ĸacae cъбиpaнeтo и oтвeждaнeтo дo ΠCOB – Bapнa, нa oтпaднитe вoди нa paйoнa, вĸлючвaщ ĸв. Acпapyxoвo, Гaлaтa и oĸoлнитe вилни зoни. C извъpшeнaтa peĸoнcтpyĸция oтпaднитe вoди ce пpeчиcтвaт caмo oт eдpитe oтпaдъци и пяcъĸa, cлeд ĸoeтo пo изгpaдeния нaпopeн тpъбoпpoвoд,

който трябва да е изграден пoд eзepoтo и c дължинa 2.5 ĸм,

ce oтвeждaт дo пpeчиcтвaтeлнa cтaнция Bapнa, ĸъдeтo ce извъpшвa тяxнaтa биoлoгичнa oбpaбoтĸa.

Авариите с плавателни съдове, случили се при непрокарването на тръбата на безопасна дълбочина под дъното, довеждат до практическо зaycтвaне във Bapнeнcĸoтo eзepo, което пряко се oтpaзявa нa ĸaчecтвoтo нa вoдитe мy, a oттaм и нa цeлия Варненски зaлив.

Очаквайте подробности