Догодина спускат на вода първите български катамарани

ELICA YARD се намира на южния бряг на река Дунав в близост до град Силистра. Предприятието се развива в областта на композитното производство на плавателни съдове и други детайли от фибростъкло и карбонови нишки. 

Проучванията на екипа от ентусиасти, в т.ч. и инвеститорът, в сферата на лодкостроенето започват преди три години. Те включват посещения на най-големите световни изложения в бранша във Франция, Германия и Холандия. След хиляди изминати километри, часове дискусии и планиране и множество прегледани материали, малката група с големи амбиции започва своето пътуване в бурното море на един специфичен бранш, който не е развиван по нашите ширини.

Днес по проекта работят усилено млади и амбициозни кадри, насърчавани от опитни специалисти. В начинанието са въвлечени чуждестранни инженери, дизайнери и консултанти.

Първоначалният проект е възложен на немско дизайнерско студио, което разработва успешно плавателни съдове в Европа и Азия.

Техните планове са доусъвършенствани от френски инженери, с които работят едни от най-известните производители на лодки.

Целта е да се създаде продукт, който да не отстъпва по качество на главните конкуренти и същевременно да ги превъзхожда в определени аспекти.

За множеството въпроси във връзка с производствените методи, разпределение на роли между екипа и стратегиите, ELICA YARD използва съветите на британски консултант, който е подпомагал развитието на знакови в индустрията компании в Китай и САЩ.

Производственият мениджър, който пристига от Дубай, привлечен от мащабите на проекта енергично започва да материализира плановете събрани в стотици страници информация. Експертът е с международен стаж и над 20 години практика по целия свят. Освен че споделя умения и безценни контакти, той поема и нелеката задача да обучи екипа на място, който е съставен изцяло от местни служители, на тънкостите в строителството на лодки.

Според неговите изчисления първите завършени прототипи се очакват през следващата година. 

В момента се разработват три модела – два моторни катамарана със силистренската марка OMAYA (Омая), както и ветроходен с марката DONDRA (Дондра).

Моторните яхти са предназначени предимно за частни собственици, а ветроходните – за фирми, които отдават под наем. Пазарът е съсредоточен в няколко зони – Адриатическо и Средиземно море и Карибския басейн. Вече са планувани и първите изложения за 2021 година.

Ветроходният катамаран е с размери 44 фута (13.5 м.), а моторните – 50 и 60 фута (15 м. и 18м.).

Целта на OMAYA е да създаде продукти, които се отличават с изключителната си здравина и оптимална лекота, осигуряваща скорост до 25 – 30 възела.

Структурата на лодката е от композитен материал – фибростъкло, карбонови нишки, полиуретанова пяна и епоксидна смола – т.нар. сандвич конструкция. В допълнение, концепцията включва съчетаване на практичност и лукс – най-модерното и удобно оборудване, което предразполага ползвателите да се чувстват у дома си.

Компактният интериорен дизайн е устроен да създава усет за простор, като 50 футовият модел може да приеме до 12 пасажери. Идеята на разработчиците е всички лодки да бъдат лесни за управление, за да може повече любители на плаването да усетят удовлетворението от него.

Всички части, включително мебелите, се произвеждат на място от висококачествени материали, съобразени с тенденциите в индустрията. Оборудването за интериора и екстериора се поръчва от специализирани компании, които са разпознаваеми сред потребителите в сферата на строителството на лодки.

Мястото е разположено в индустриална зона на приблизително 7 хектара обща площ, от които над 31 000 кв. м са застроени. Основната производствена сграда с размер 12 000 кв. м включва четири големи халета, две прилежащи ниски сгради. Основната производствена площадка е дълга 103 м., като всяко от халетата е оборудвано с два портални тежкотоварни крана. Ширината от 18 м. дава възможност за изграждане на още по-големи изделия. Работната височината от 7 м.  осигурява гъвкавостта за изпълнение на всички операции вътре, като изваждане на корпуси и палуби на големи лодки от матриците (т.нар. димолдинг).

Основната цел е производството да бъде устроено по начин, който да позволява както серийна изработка на лодки и части за лодки, така и изпълнения на частни поръчки.

ELICA, която започва проекта за ново лодкостроене у нас, е фирма с 20-годишна история и по настоящем обхватът й се разпростира до Румъния, Сърбия, Молдова, Украйна, Русия, Казахстан, Китай и други страни включително отвъд океана. Компанията проектира и произвежда инсталации за белене на слънчоглед, почистване на зърно, подготовка на семена и транспортиране на материали в насипно състояние.

Въпреки драстичната разлика в браншовете, екипът е уверен, че натрупаният дългогодишен опит в производството на комплексни системи ще бъде водещо предимство и в изграждането на корабостроителница на световно ниво.

Вижте още:

Ето как ще изглеждат новите катамарани, строени у нас