Европа разработва мрежа от автономни кораби и пристанища

Каботажните превози в Европа трябва да са с автономни кораби между автоматизирани пристанища. Това каза пред Maritime.bg Орнулф Ян Родсет, председател на организацията Международна мрежа за автономно корабоплаване.

Илюстративно изображение

Организацията участва в проект за 7.5 млн. евро, финансиран от Европейския съюз, имащ за цел да проучи и разработи бъдещи автоматизирани системи за каботажа, който е основополагащ за съюза.

Все по-строги ще стават изискванията за декарбонизация на корабоплаването и ограничаване на шумовото замърсяване на морската среда, според Родсет.

Проектът AEGIS (Advanced, Efficient and Green Intermodal Systems) има за цел да докаже, че бъдещите автономни кораби, обработвани в автоматизирани пристанища, ще направят водния транспорт много по-гъвкав и удобен за товародателите.

„Автономните системи в морската индустрия са бъдещето за ограничаване въздействието на корабоплаването над околната среда“, убеден е Родсет. Той изтъква, че сега е най-важно Европа да „изпревари“ конкурентите в надпреварата за пълна автоматизация в сектора.

Малките съдове, превозващи товари и пасажери между близки пристанища в Европа, трябва да се придвижват с електрически системи или други невъглеродни горива, а това ще осигури зелени транспортни решения, смятат участниците в проекта AEGIS. Все по-голямата автоматизация ще доведе до „съживяване“ на някои регионални и малки градски терминали, коментират още от Международната мрежа за автономно корабоплаване.

AEGIS ще разгледа възможностите за автоматизация по типични за Северна Европа морски транспортни коридори. Участниците в проекта ще се фокусират първоначално върху контейнерна линия от и до пристанище Тронхейм, Норвегия, обслужвана от кораби на NCL. Идеята е да се разгледа възможността за включване на малки контейнеровози, задвижвани с иновативни екологосъобразни пропулсивни уредби. Втората част от проекта, за който са осигурени 7.5 млн. евро, следва да разгледа възможностите за автоматизация по вътрешните водни пътища на съюза и в сътрудничество с пристанищата Олборг и Вордингборг.

Kalmar и MacGregor ще разработват нови средства за автоматизация при обработката на плавателни съдове в пристанищата, а IT специалистите на Grieg Connect трябва да осигурят дигиталната свързаност между отделните единици в бъдещата автономна система.

Общо 12 са партньорите по проекта от четири държави – Норвегия, Дания, Финландия и Германия.