Пандемията „изтри“ близо 1,3 млн. тона товари от българските пристанища

С близо 1,3 млн. тона по-малко са преминалите товари през всички български пристанища на Черно море и р. Дунав за първото полугодие на 2020 г. в сравнение със същия период на миналата година. Това става ясно от предоставена от Министерството на транспорта справка по искане на Maritime.bg. Главната причина за спада на товарооборота е разразилата се икономическа криза като ефект на коронавирус COVID-19 пандемията.

От януари до юни т.г. родните пристанища са обработили 15,32 млн. тона товари. За сравнение – общият товарооборот на всички пристанища за същия период на предходната година е надхвърлял 16.61 млн. тона.

От предоставените от транспортното ведомство данни става ясно, че кризата е засегнала най-сериозно пристанищните терминали в Бургаския пристанищен комплекс, където за първото полугодие е отчетен спад от около 1.06 млн. тона товари. С над 100 хил. тона по-малко са преминалите товари през терминалите в Пристанищен комплекс – Варна. Пандемията и последвалата криза засягат най-слабо родните пристанища на р. Дунав.

Въпреки негативната тенденция за първото полугодие на тази година, всички пристанища отчитат ръст на обработените товари в сравнение с 2018 г. За изминалата година общият реализиран товарооборот на пристанищата ни достига 36,4 млн. тона – 11,47 млн. тона, обработени в пристанищен комплекс Варна, 19,03 млн. тона – обработени в пристанищен комплекс Бургас и 5,40 млн. тона – обработени в дунавските пристанища. Това са над 3,64 млн. тона повече товари спрямо 2018 г.

Maritime.bg припомня, че в рамките на статистическата грешка е спадът на преминалите TEU през всички контейнери терминалите на Черно море за първото полугодие и по време на кризата. В Пристанище Варна – Запад е отчетен спад от над 10% при обработката на контейнери, а в същото време и в края на юни частният пристанищен оператор „БМФ Порт Бургас“, опериращ контейнерен терминал в Бургас, отчете рекордно повишение на броя обработени единици, достигащо 28% спрямо същия период на 2019 г. От анализите на бюро „Информал“ става ясно, че контейнерният терминал в Бургас „настига“ Варна. От общия брой обработени контейнери в Черно море – през Варна са преминали 4.28%, а през Бургас – 3,55%.

За първите 36 седмици на годината броят на корабите, посетили пристанища в Европейския съюз, е намалял с 14,9%, според последния доклад на Европейската агенция за морска безопасност (EMSA). Най-засегнат от пандемията остава секторът на пътническите кораби и автомобиловозите. Най-засегнати страни са Хърватия, Исландия, Словения и Испания.

Анализът на EMSA:

COVID-19-impact-on-shipping-11-September