„Калашников“ представи нов кораб на въздушна възглавница

Руската корпорация „Калашников“ представи нов многофункционален десантен кораб на въздушна възглавница. „ХАСКА 10“ е способен да разполага десантни и щурмови войски и оборудване в най-отдалечените частни на света, според скорошното му представяне на руското оръжейно изложение „Армия 2020“ в Москва.

„Калашников“ медиа

„Хаска-10“ е нов многофункционален ховъркрафт, предназначен да отговори на транспортните нужди на военните, както и на спасителните и граждански служби. Способен да превозва до 10 т товар, той може лесно да побере „КамАЗ“ или леки бронирани превозни средства от клас „Тигър“ на борда.

Съдът има дължина 21 м, широчина 12,5 м и височина почти 7,5 м; водоизместимостта му е 35,7 тона.

„ХАСКА 10“ се задвижва с два двигателя с мощност 800 к. с., позволяващи достигане на 40 kn в открити води. Тричленен е екипажът мъ, а далечината на плаване достига 400 nm.

Павел Кузмичев

Виетнам, Индия и Казахстан вече са заявили интерес към кораба, според главния изпълнителен директор на концерна Дмитрий Тарасов. В „Калашников“ са сигурни, че „ХАСКА 10“ ще намери роля в развитието на Арктика и отдалечените региони на Сибир и руския Далечен изток.

Според мнението на военния анализатор Дмитрий Сафонов бъдещето на „Хаска-10“ до голяма степен зависи от държавните поръчки за отбрана на руското военно министерство и министерството на извънредните ситуации, тъй като в частния сектор само петролни и газови компании могат да си позволят да купуват кораби от този тип.

„В момента в Русия има около 3000 ховъркрафта. Те доставят стоки до далечни части на страната, включително Арктика. „Хаска-10″ може да бъде включена в програмата за корабостроене до 2030 г. и определен брой може да бъде закупен за военните, спасителните служби и други правителствени агенции“, каза Сафонов пред Russia Beyond.

Руският флот от кораби на въздушни възглавници се нуждае от модернизация, казва той, а „ХАСКА 10“ се вписва добре в сметката, тъй като освен превоза на товари, е подходящ за военни цели, способен да разположи морски пехотинци от десантни кораби, заедно с леки бронирани превозни средства.

Видео:

Според Сафонов, „Хаска-10“ е концептуалният еквивалент на американските Landing Craft Air Cushion (LCAC), използвани от американския флот за прехвърляне на войски и оборудване от кораби към брега.

И все пак експертът не е склонен да говори за плюсовете и минусите на „Хаска-10“ в сравнение с американския му колега.

„Американците използват LCAC в чуждестранни операции от средата на 1980-те години, докато премиерата на „Хаска-10“ беше само преди седмица. Така че е твърде рано да се говори за бойно приложение. Що се отнася до предимствата, максималната скорост на „Хаска-10″ от 40 възела е добър маркер. LCAC обаче е няколко пъти по-голям, използва се на самолетоносачи и може да прехвърли повече войски и оборудване в зоната на боевете с един пробег“, обяснява Сафонов.

Той отбелязва, че реалните възможности на „Хаска-10“ ще станат ясни едва след една година активна служба, както военна, така и цивилна. Според открити източници един LCAC струва между $26 и $41 млн., в зависимост от конфигурацията. Междувременно „Калашников“ не разкри цената на „Хаска-10“, но като се има предвид, че всички руски оръжия за износ се предлагат на пазара като „по-евтини от конкуренцията“, можем да предположим, че новият руски ховъркрафт ще се продава на дребно за по-малко.

Вижте още: