Борислав Гуцанов: Кораб Vera Su олицетворява състоянието на България

Заседналият край Яйлата кораб VERA SU показва състоянието на България. Това заяви Борислав Гуцанов в предаването „Дискусионен клуб“ в ефира на БСТВ. Той обяви, че този случай показва по ясен начин безхаберието и некомпетентността на властите.

По негово мнение е недопустимо да се стигне до замърсяване в защитената местност „Яйлата“ и прилежащата й акватория.

Лидерът на БСП във Варна заяви, че страната ни разполага с техника за справяне с VERA SU и тя вече е била изпратена към кораба, но това е станало прекалено късно, тъй като са липсвали способни да вземат решения кадри.

Давайки примери с морската практика от други страни, Гуцанов коментира, че е следвало на корабособственика да се дадат най-много до 2 дни за реакция. Maritime.bg припомня, че на турската компания бе даден срок от 1 седмица за план и близо 1 месец за снемане на кораба.

„Не да се водят преговори кой ще плаща“, подчерта той. „Арестува се корабът, арестува се товарът, започва се незабавна операция“, коментира той и предупреди, че утре се очаква още по-сериозно влошаване на метеообстановката в района.

„Кризисен щаб се свиква днес, на десетия ден, къде го има това нещо? Това трябваше да стане в първия ден“, заяви още той.

„Цялата тази техника, която изпратиха на осмия ден, можеше да реши въпроса още в първите 48 часа. Трябваше да има компетентни хора, които да вземат тези решения“, подчерта още Гуцанов.

Той припомни случая с пожара на танкер ЕРМА от 1977 година. „Тогава цялата държава действаше в перфектна организация, за да не гръмне корабът“, каза лидерът на БСП във Варна, изразявайки сериозните си притеснения какво би се случило, ако подобен инцидент бъде допуснат сега в състоянието на абсолютно безхаберие.

„Засядането на VERA SU е несложен морски инцидент, а ние не можем да се справим с него. Това говори, че през последните 20 години компетентността е доведена до пълната нула, пълно безхаберие, пълен абсурд“, отсече той.

„Имахме едно прекрасно морско спасяване, но корабите един по един заминаха за скрап“, припомни съдбата на „Перун“ той и добави, че сега са купени два спасителни катера с неясно приложение.

Гуцанов изрази и притеснение, че в момента екипажът е оставен на борда кораба. „На първо място винаги е спасяването на човешкия живот на море“, припомни той.

Той предупреди, че историята показва регулярност при големите инциденти на море. „Голям инцидент на море с фатален край и много човешки жертви може да случи веднъж на 50 години, ние трябва да имаме подготвена администрация, конкретни мерки и хора, които могат да вземат решения. За последните 20 години унищожиха морската индустрия и в частност търсенето и спасяването“, заяви той.

Коментирайки изказванията на министър Асен Личев за замърсяването от VERA SU, Гуцанов го попита през ефира дали знае, че тинята от удълбочаването на каналите на Пристанище Варна се изхвърля в самото езеро. Този проект той определи като „брутална кражба“.

Гуцанов заяви, че една от първите задачи на партията в следващото Народно събрание ще бъде ударната промяна на регламентиращото морската икономика и индустрия законодателство, така както и готовността на страната за реакция при кризисни ситуации на море.

Заседнал кораб край Яйлата