Зоната, определена за задължително преминаване край нашата територия, е много близо до брега. В последствие следва да се предприемат съответните действия за изместване на сепарационната зона навътре в морето, имайки предвид, че това все пак е резерват. Това каза морският посланик кап. Андриян Евтимов по повод засядането на моторен кораб VERA SU в предаването „Въпросите“ по ТВ1.
Той изтъкна, че в часовете след засядането е следвало да бъде извършен граничен и митнически контрол. „Това, което действително може да се каже, че не се е случило, е първоначалното посрещане на кораба при нашия бряг“, заяви той и допълни, че става дума за ангажименти на Гранична полиция, агенция Митници и Морска администрация.
Евтимов изтъкна, че навременните проверки на VERA SU не е следвало да се считат за пиратски акт. „В случая имаме кораб, който е аварирал, не се знае неговото състояние, това на екипажа и товара. Няма основание да се счита, че [проверките] са елемент на пиратство“, уточни той в отговор на въпрос на водещия Генка Шикерова.
Морският посланик изтъкна, че обективни заключения за причините за инцидента ще даде разследването на морската авария от навигационна гледна точка.
Евтимов коментира, че избраният подход за снемане на кораба – при първично прехвърляне на товар, е бил правилен. „Това може да е пропуск, преди да се отиде на място“, коментира той наличния на борда на плаващия кран грайфер, който бе използван и заснет от Maritime.bg да изпуска част от товара в морето.
„Аз мисля, че този опит беше обречен на неуспех още от самото начало“, каза капитанът. В подкрепа на твърдението си, Евтимов, изтъкна ограниченото количество прехвърлен товар от хамбара на VERA SU – около 200 – 300 т. По думите му е следвало екипите да разтоварят поне толкова товар, колкото е била нахлулата вода в баластните танкове, за които бе съобщено, че са с нарушена цялост. Като неподходящо той определи и въжето, използваното при опита за буксировка и снемане на кораба от плитчината.
„Опасност за пречупване разбира се има, когато един кораб не се намира в плаващо състояние и не е заседнал на равен плаж“, заяви капитанът, изтъквайки че все пак не е запознат с разчетите на екипите, ангажирани с оценка състоянието на кораба.
Кап. Евтимов заяви още, че изглежда властите са разглеждали корабособственика като „враг“ в настъпилата ситуация. „Практиката в световен мащаб показва, че решаването на толкова сериозна авария е общо – всички заинтересовани, заедно с корабособственика и неговите застрахователи. Има съответните механизми за гарантиране на последващите плащания“, подчерта още кап. Евтимов.
Видео:
Видео от района, заснето вчера около 1700 ч.