Най-образно казано провежданата сега операция със заседналия кораб VERA SU е надпревара с времето, което очакваме да се влоши в идните дни и решаване на проблемите, предизвикани от натрупаните грешки при предходния опит за изтеглянето на плавателния съд.
Активната операция от последните няколко дни е много по-добре планирана, координирана и планът й стриктно се следва, за разлика от фиаското, което наблюдавахме при първия опит за изтегляне на VERA SU.
В момента, след четиридневните усилия, VERA SU започна да изплава.
Можем само да съжаляваме, че сега действащият екип в Изпълнителна агенция „Морска администрация“ не беше тук, когато VERA SU заседна. Tози екип бе сформиран след освобождаване на предходното ръководство на агенцията, което бе забавен с години акт, който трябваше да стане факт още със започване на сагата с друг кораб – гниещият от години 250-метров либийски танкер БАДР в Бургас.
Можем само да се надяваме, че екипите ще имат времеви прозорец от поне още 2 – 3 дни, в който успешно да прехвърлят емулсията, образувана от нахлулата в товарния хамбар при товара карбамид задбордна вода.
С очакваното успешно прехвърляне на товара ще се ограничат до минимум опасностите за околната среда, имайки предвид, че от кораба вече бяха прехвърлени потенциално опасните материали, както и най-опасното за околната среда – горивото от танковете на кораба.
Без товара и горивото, VERA SU не представлява опасност за околната среда.
Успешното му изтегляне, което изглежда все по-реално, обаче зависи изцяло от метеообстановката в района.