Преговарящите за правителство искат морска стратегия

Черно море, снимка: .net

Евентуалната бъдеща управляваща коалиция между ПП, БСП, ИТН и ДБ има сериозни разногласия по някои от темите в сектор „Транспорт“. Това стана ясно по време на преговорите за коалиционно споразумение между четирите политически сили, които започнаха вчера.

Доста сериозни разногласия създаде темата за или против отдаването на пристанища на концесии. От БСП се обявиха твърдо срещу това частни фирми да взимат за управление пристанища, които са изградени от държавата и с публични средства. Социалистите допуснаха такъв вариант единствено, ако държавата сключи договор с частник за изграждането на ново пристанище, което след това той да поеме и като концесионер. Напълно за отдаването на такава инфраструктура на концесия пък са от ПП. Според тях това би довело до развитие на българските пристанища. От ПП смятат, че отдаването им на концесии е работеща практика, а и така ще влязат опитни оператори, които ще допринесат за развитието на българските морски портове.

Според БСП обаче концесионерът може да влияе върху това какво точно може да се товари и разтоварва на оперираното от него пристанище и така да влияе на бизнеса и националния ни интерес. Те дадоха пример с пристанището „Варна Запад“, което не е било изградено за морската ни столица, а специално като инфраструктура на големите химически заводи в региона. И отдаването му на концесия би могло да означава поставянето на бариера и на входа, и на изхода му, от страна на частника, който така може да започне да пречи на бизнеса на тези химически заводи.

Създаването на нова морска стратегия също бе сред подкрепените от всички идеи.