Снимката е илюстративна: Thanasis Papazacharias | Pixabay
Сложният набор от морски, банкови и финансови санкции, както и ограничения за влизане в пристанищата в Европа, Обединеното кралство и Северна Америка, не успява да спре износа на руски енергийни товари, като приблизително 4,5 милиона барела суров петрол на стойност 509 милиона долара напускат страната ежедневно от 24 февруари. Това е извод от анализ на Lloyd’s List.
Други 2,2 милиона барела рафинирани продукти – някои от които дизел – ежедневно се насочват към Европейския съюз. През 2021 г. Европейският съюз разчита на руския внос, за да отговори на повече от 40% от търсенето на дизел.
Наблюдава се минимално изменение на нивата при доставките на енергийни източници от времето преди конфликта в Украйна. Част от тези руски товари се пренасочват към Индия и Азия.
Балтийските и северозападните европейски рафинерии вече не получават руски суров петрол, тъй като 27-членният ЕС обмисля въвеждането на забрана до края на 2022 г.
Докато много европейски и американски търговци, петролни компании и доставчици на морски услуги са прекратили бизнеса си с руски компании от морската индустрия след инвазията в Украйна, анализът показва, че най-големите корабособственици в Гърция са увеличили експозицията.
През април е наблюдаван сериозен ръст на броя гръцки кораби, превозващи товари с руски произход.
От 190 танкера (с дедуейт над 15 000 t), които са натоварили петрол или горива от ключовите пристанища Приморск, Новоросийск, Уст-Луга и Санкт Петербург от 1 до 27 април, около 76 са действително притежавани и контролирани от гръцки корабособственици, установява анализът на Lloyd’s List.
Списъкът показва действителните собственици на плавателните съдове и дедуейт. Графика: Lloyd’s List Intelligence
Едва 30 са били контролираните от гръцки корабособственици кораби, които са посетили тези пристанища за същия период на 2021 година, сочат данни на анализаторите.
Освен санкциите на САЩ за руския суров петрол, всички притежавани, управлявани, наети или плаващи под флага на Русия плавателни съдове нямат право на достъп до американски пристанища от 28 април.
Обединеното кралство също забрани достъп на всички кораби, свързани с Русия, до своите пристанища, но санкциите срещу енергийните товари няма да се прилагат до края на 2022 г.
В ЕС от средата на април бе забранен достъпа на руски кораби до пристанищата, докато въглищата с руски произход ще бъдат санкционирани от август.
Редица финансови и банкови санкции на ЕС и Обединеното кралство допълнително усложняват статута на руския клас, като налагат и допълнителни затруднения при експлоатацията на финансирани или наети от руски компании плавателни съдове, според насоките на комисията на ЕС.
Обединеното кралство добави контролирания от Руската федерация корабособственик Совкомфлот към списъка си със санкции в края на март.
Кораби, собственост на TMS Tankers на гръцкия корабособственик Джордж Иконому, са превозили най-много суров петрол и петролни продукти от четирите руски пристанища през април, с 16 танкера с общ дедуейт от 1,9 млн. т., показват данните. През април 2021 г. само четири танкера на TMS са били в същите четири руски пристанища.
Гръцката Minerva Maritime на Андреас Мартинос е втората компания, осигурила превоз на руски енергоизточници със 17 танкера с общ дедуейт 1,7 млн. т. през миналия месец. Едва три танкера на компанията са посещавали въпросните пристанища през април миналата година.
Няма предположения, че някоя от компаниите нарушава санкциите, подчертават обаче от Lloyd’s List.
За тези, които са готови да поемат репутационния риск, има огромни финансови награди, посочва изданието и отбелязва драстичния скок на фрахтовия пазар.
Търсенето на петрол и нефтопродукти се връща към нивата отпреди пандемията, което създава най-добрите условия за търговия на танкерния пазар от 2005 г. насам, казва анализатор в инвестиционна банка в Ню Йорк.
И все пак Групата за проследяване на танкери на Русия – коалиция от украински правителствени служители, учени и софтуерни инженери – лобира за спиране на целия износ на руски изкопаеми горива. Групата събира данни за танкерите, превозващи руско гориво, за техните собственици, мениджъри и чартьори, анализира ги и ги изпраща до главния прокурор на Украйна.
Прокурорът иска да заведе дело срещу видните гръцки корабособственици, като твърди, че те помагат за финансирането на войната на Русия срещу Украйна, според групата.
Групата вече се насочи към P&I клубове с ограничен успех, заявявайки, че без застраховки товарите не могат да бъдат транспортирани.
Членове на International Group, която представлява 13 P&I клуба, покриващи 90% от световния флот, прекратиха застрахователните покрития на флота на Совкомфлот от 157 кораба поради санкции на Обединеното кралство. Засега обаче други танкери, свързани с Русия, остават застраховани.
Дори ако санкциите се развият допълнително, въздействието вероятно ще бъде минимално, тъй като може да се договори алтернативно покритие с морски застрахователи извън групата, основно базирани в Русия или Китай.
Въздействието на санкциите върху морското застраховане в Обединеното кралство е „дълбоко“, каза Нийл Робъртс, ръководител на морската и авиационната дейност на Lloyd’s, пред британската парламентарна комисия на 25 април.
„Обемът на законодателството, което излиза, и сложността му са много трудни за управление, това е обезпокоително“, казва той и добавя: „Застрахователите не са с толкова добри ресурси, колкото банките, и това ги затруднява“.
Налице са допълнителни геополитически сложности, тъй като необвързани с конфликта страни, включително Индия, Китай и Турция, се възползват от силно намалените цени на руския суров петрол, за да увеличат вноса.
Друга дилема се открива, когато става въпрос за проекти, свързани с LNG в Русия, в които често участват базирани в ЕС и САЩ компании, които си партнират с азиатски енергийни фирми.
Явен пример е газовозът YAKOV GAKKEL (IMO: 9759672). Той е един от няколко съда, притежавани от общо дружество между търгуваната на американската борса „Seapeak“ и китайската „China LNG Shipping Holdings“. Китайската компания е наполовина собственост на COSCO, а газовозите са построени за превоз на газ от руския „Ямал“.
Дали санкциите ще се развият, за да обхванат по-широки елементи от превоза на енергийни стоки по море, остава въпрос, който морските юристи оценяват.
Санкциите в момента удрят и южнокорейските корабостроители, които в момента строят газовози за руската „Новатек“.
Отворени остават и въпросите, свързани с агробизнеса. 30% от зърното в света се изнася през пристанища на Русия и Украйна.
Междувременно все по-често се наблюдават практики по прехвърляне на море между танкери на петрол и дизел. Подобни операции са засечени край Скаген, Дания, Каламата, Гърция, и край Гибралтар. Край Каламата, в международни води, е прехвърлено гориво, натоварено от Новоросийск, от руски танкер към плавателен съд, който не попада под санкции.
Понастоящем Холандия е водещата дестинация за руски петрол с 655 500 барела на ден, пристигащи от 24 февруари, според украинската Група за проследяване на танкерите на Русия. Руската петролна компания Лукойл има 45% дял в рафинерията в Зебрюге.
Следват Китай с 563 500, Турция с 425 000, Индия с 338 500 и Южна Корея с 315 000 барела на ден, според групата.