ТУ – Варна и ДППИ разработват цифров прототип на Пристанище Варна и Варненския залив

Учени от три континента ще работят съвместно по създаването на цифров двойник на Световния океан, съобщи зам.-ректорът на Техническия университет във Варна проф. инж. Тодор Ганчев, предаде БТА. Учебното заведение е партньор по международния проект ILIAD, в който участват общо 56 организации по света. За проекта първо съобщи Maritime.bg в края на миналата година.

Финансирането на стойност 19 милиона евро е осигурено от ЕС, допълни Ганчев. По думите му от България освен Техническият университет, в проекта се включват още Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” и Институтът по хидрология и метеорология.

Създаването на цифров двойник на Световния океан е част от по-голяма инициатива на ЕС, насочена към създаване на цифров двойник на Земята, разказа Ганчев. По думите му супермоделът на планетата трябва да стане факт през 2050 година, като прототипът му би следвало да е готов до 2030 година.

Проектът ILIAD цели да се попълнят празноти в европейските политики, защото в момента има много типове данни, но те често са фрагментирани, а идеята е да се създадат масиви от информация и модели, чрез които да се правят прогнози, посочи Ганчев. Той уточни, че университетът в партньорство с ДППИ ще разработи прототип за Варненското пристанище. С помощта на симулатори ще бъде направен цифров двойник, а системата ще бъде свързана с останалите по проекта. ILIAD обхваща северната част на Атлантика и пет морета – Норвежко, Северно, Балтийско, Черно и Средиземно, като ще бъдат разработени 12 прототипа, обясни Ганчев.

Варненската част от проекта има три основни технологични иновации. До края на годината ще бъде готово мобилно приложение за гражданите, което ще дава информация за чистотата на водната среда, за атипични събития, бури, паднали контейнери, струпвания на медузи, отпадъци, за мини, посочи Ганчев. Учените ще разчитат на системата от над 20 метеорологични станции по морето, от които седем са в района на Варненския залив, езерото и каналите.

Ще се правят симулации в реално време, а с помощта на изкуствен интелект  ще могат да се предсказват събития с няколко часа напред, допълни Ганчев. По думите му това ще позволява на хората от трафик контрола да имат реална карта на риска и да вземат информирано решение кои маневри да бъдат забранени в пристанището, кога то да бъде затваряно и отваряно. Целта е портът във Варна да има повече работни дни, а корабите да са с минимален престой на рейд, което е от огромно значение както за икономиката, така и за екологията, посочи Ганчев.

Вижте още тук: