Споразумението, постигнато с посредничеството на Турция и ООН, теоретично дава възможност на Украйна да започне да изнася огромно количество пшеница, което не можеше да направи, откакто Русия нахлу на нейна територия през февруари. Това е спешен въпрос, тъй като приблизително 180 милиона души в Северна Африка, Близкия изток и Азия зависят от тези доставки като основен хранителен продукт.
Правителството на Украйна изрази надежда, че първи товар зърно може да напусне пристанище Черноморск още тази седмица, като същевременно призна, че ще има значителни препятствия, които първо трябва да се преодолеят.
Но само часове след подписването на документа, Русия осъществи ракетна атака срещу ключовото пристанище на Одеса, като две ракети поразиха пристанищна инфраструктура и две други ракети бяха свалени от украинските защитници на града, според съобщения в медиите.
Атаката беше широко осъдена, като фигури като върховния представител на ЕС за външните работи Жозеп Борел дори поставиха под съмнение добросъвестността на Кремъл по въпроса.
Русия контрира с твърдението, че ракетите са били насочени единствено срещу военни цели.
Сделката за експортния коридор ще позволи на украинските пилоти да извеждат кораби за насипни товари и генерални товари през минираните води край пристанищата, като Русия се съгласява да не атакува конвоите.
Турция ще инспектира търговските кораби, за да успокои руските опасения от контрабанда на оръжие, а Държавният департамент на САЩ казва, че ще държи Русия отговорна за спазването на условията на споразумението.
Надеждата е, че за няколко седмици ще се възобнови износа от предвоенния период на 5 милиона тона месечно.
Силозни стопанства с общ капацитет от 4 милиона тона са били повредени или унищожени при инвазията до момента, според базирания в Одеса агент на Lloyd’s Eurogal.
Но лондонските и скандинавските морски застрахователи казват, че ще трябва да видят как изглежда схемата, след като започне да работи, преди да са готови да оферират, пише Lloyd’s List.
„Просто ще изчакаме и ще видим какво ще се промени. Никой собственик няма да влезе, преди да има план за разминиране. На този етап това е просто лист хартия, който казва „това възнамеряваме да направим“, а това не означава нищо. Това няма да стане за една нощ“, казва английски специалист по риск мениджмънт.
Говорейки на пресконференция в Киев днес, украинският министър на инфраструктурата Александър Кубраков каза пред репортери, че разминирането е вече в ход и пристанище Черноморск може да отвори отново по-късно тази седмица.
Морските застрахователни брокери вече работят, за да улеснят възобновяването на износа на зърно в рамките на две седмици, добави той.
Няколко превозвачи и брокери вече са изразили интерес и е вероятно през следващите няколко дни да бъде създаден консорциум, твърди Нийл Робъртс, ръководител на морското и авиационното управление в Lloyd’s Market Association.
Все още не е ясно дали зърното ще отиде първо към корабите, които вече са в пристанищата.
„Разбираме, че поне някои от плавателните съдове в пристанищата имат достатъчно екипаж на борда и биха могли да бъдат готови за плаване в сравнително кратък срок.“
Според данни от Lloyd’s List Intelligence около 26 кораба са блокирани в украинските пристанища, посочени в споразумението за коридора за зърно в Черно море като центрове за износ. От тях 16 кораба са за насипни товари и шест кораба за генерални товари. Те потенциално биха могли да бъдат мобилизирани за стартиране на доставките на зърно.